Cum sa controlati stresul la locul de munca in firma dvs.

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, stresul este o stare perceputa ca negativa de un grup de angajati, acompaniata de disconfort sau disfunctionalitati la nivel fizic, psihic si/sau social si care este consecinta faptului ca angajatii nu sunt in masura sa raspunda exigentelor si asteptarilor ce le sunt impuse de situatia lor la locul de munca.

Munca devine stresanta din cauza unor agenti stresori, de care trebuie sa tineti cont la o analiza a activitatii companiei dvs. Iata care sunt acestia:

1. Agenti stresori legati de continutul muncii:
munca multa nenormata;
ritm de lucru mult prea rapid;
munca prea dificila fata de posibilitatile angajatului;
prea putin de lucru;
munca monotona sau cu cicluri prea scurte;
prea multe sau prea putine responsabilitati;
exigente putin precizate;
foarte putina libertate in executarea operatiunilor.

2. Agenti stresori legati de conditiile de la locul de munca (ergonomie, securitatea muncii):
munca periculoasa (substante chimice, lucru sub tensiune electrica mare, lucru la inaltime etc.);
zgomot, vibratii, iluminat necorespunzator;
temperatura, ventilatia, umiditatea aerului necorespunzatoare;
pozitia corpului necorespunzatoare;
echipamente necorespunzatoare;
ore suplimentare excesive;
modalitatea de organizare a muncii sau nerespectarea pauzelor.

3. Agenti stresori legati de relatiile de munca:
perspectiva slaba in ceea ce priveste cariera;
salarizare inechitabila;
recompensare mult sub asteptari;
nesiguranta locului de munca;
modalitatea de distribuire a sarcinilor;
insuficienta sustinere la locul de munca;
hartuire de orice tip (inclusiv sexuala);
jigniri;
discriminari.
Lucrul in conditii de stres conduce la oboseala cronica sau surmenaj. Angajatul isi pierde capacitatea de munca, iar firma se confrunta cu fenomenul de absenteism cauzat de imbolnavirile cronice. Principalele cauze ale absenteismului sunt: probleme ale aparatului locomotor (mai ales dureri de spate), accidente, boli infectioase si boli de nervi.

Atunci cand organizati sau reorganizati activitatea companiei dvs., verificati cat de mare este riscul de a avea angajati stresati.
Parcurgeti lista de control de mai jos si bifati acele surse de stres care se manifesta efectiv la locurile de munca din firma dvs. In felul acesta veti sti asupra caror factori trebuie sa actionati pentru a tine stresul sub control:
Evenimente majore recente: accidente de munca, concedieri, sanctiuni, pierderea unor clienti importanti etc.
Schimbari majore ale instructiunilor si procedurilor de lucru
Lucrul frecvent peste orele de program
Reorganizari majore ale firmei la intervale de timp prea scurte
Supraincarcarea in munca a angajatilor si asteptarile nerealiste (prea mult de lucru intr-un timp prea scurt) Stiluri de conducere demotivante (de exemplu, frecventa criticare a angajatului atunci cand greseste si lipsa recompensei cand acesta lucreaza bine)
Conflicte intre angajatii care lucreaza la proiecte comune
Standarde lipsa sau confuze (lipsa fisei postului, roluri ambigue sau conflict de roluri, lipsa de comunicare in firma etc.).

(sursa Revista de Resurse Umane)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: