20 de sfaturi pentru a concepe sondaje online relevante

Sa concepi sondaje este destul de simplu. Sa concepi sondaje relevante, insa, este ceva mai dificil. Urmatoarele 20 de sfaturi va vor ajuta sa asigurati relevanta propriilor dumneavoastra sondaje.

1. Care este scopul sondajului?

La baza sondajelor pot sta multe ratiuni. Prin formularea intrebarilor si structurarea raspunsurilor, sondajele pot fi folosite in numeroase feluri si pentru o multitudine de scopuri. Nu uitati niciodata, pierzandu-va printre detalii (de altfel necesare), de motivul principal pentru care v-ati hotarat sa realizati sondajul.

2. Formulati un titlu semnificativ

Titlul sondajului reprezinta o oportunitate extraordinara pentru a rezuma obiectivul sondajului si pentru a atrage atentia respondentilor invitati. Respondentii urmeaza sa investeasca timp pentru completarea sondajului, motiv pentru care este necesar sa ii faceti sa simta ca „merita deranjul”.

3. Nu lungiti sondajul mai mult decat e cazul

Orice intrebare pusa trebuie pusa dintr-un anumit motiv. Concentrati-va mai degraba asupra intrebarilor referitoare la ceea ce „trebuie sa stiu” decat la cele legate de ceea ce „ar fi placut sa stiu”.

4. Folositi un limbaj simplu, uzual

Evitati jargonul si acronimele. Mentineti consistenta textului de-a lungul intregului sondaj si nu puneti intrebari la care sa se poata raspunde ambiguu.
Acordati cat mai multa atentie formularii intrebarii. Daca aceasta nu este clara, atunci este foarte probabil ca respondentii sa o interpreteze diferit de sensul pe care i l-ati dat dumneavoastra. Intr-un asemenea caz, orice analiza a raspunsurilor primite devine, in cel mai bun caz, lipsita de sens
si, in cel mai rau, inselatoare.

5. Evitati intrebarile lungi

Incercati sa folositi cat mai multe intrebari scurte. Intrebarile lungi tind sa provoace disconfort, ducand la un numar sporit de „incidente”, provocate de abandonarea sondajului de catre respondenti.

6. Puneti cate o singura intrebare

Evitati confuziile pe care le pot genera intrebari de tipul: „Va place fotbalul sau tenisul?”.

7. Evitati sa influentati raspunsul

Este important sa nu „incarcati” intrebarea. Intrebari de tipul „Ar trebui ca vanzatorii iresponsabili care ofera spre cumparare tigari minorilor sa fie condamnati?” sunt complet lipsite de valoare. Observati, in acest caz, cum un simplu cuvant – „iresponsabili” – transforma o intrebare buna intr-una inutila atat pentru respondent, cat si pentru autorul sondajului.

8. Asigurati-va ca formatul raspunsului ii permite participantului sa raspunda cu adevarat la intrebare

Permiteti participantului sa ofere raspunsuri conforme cu ceea ce simt in realitate. Altminteri, se va simti mult mai putin atras sa completeze chestionarul. O intrebare cu cat mai multe variante de raspuns ii va permite sa apeleze la profunzimile fiintei sale.
Iar aceasta este exact intentia dumneavoastra: sa cunoasteti cu adevarat ceea ce simt/gandesc/nutresc participantii la sondaj.

9. Ganditi-va la modul cum vor fi analizate raspunsurile inca din timpul conceperii sondajului

In cazul in care este formulata o intrebare prea „deschisa”, care sa permita oferirea de raspunsuri largi, tineti cont de faptul ca informatia va fi destul de dificil de rezumat si de valorizat. Ceea ce nu inseamna ca asemenea intrebari sunt nepotrivite!

10. Asigurati-va ca intrebarile „curg”

Grupati intrebarile in categorii bine definite. In felul acesta, participantilor le va fi mult mai usor sa completeze chestionarul.

11. Concentrati-va asupra unui public tinta

In numeroase cazuri, este necesar sa va opriti asupra unui grup anume de oameni.
Daca nu puteti sa controlati modul in care se participa la sondaj, luati in considerare includerea unor intrebari/raspunsuri care va vor permite sa filtrati, „in mod natural”, respondentii care nu corespund profilului care va intereseaza.

12. Permiteti respondentului sa fie explicit

Faptul de a permite respondentilor sa adauge comentarii le va spori satisfactia si va va oferi un feedback valoros in legatura cu anumite intrebari sau cu sondajul luat ca intreg. Nu uitati insa, din nou: raspunsurile libere, deschise, sunt mult mai dificil de analizat.
..Fiecare lucru, cu plusurile si minusurile sale, nu-i asa!?

13. In cazul in care sondajul pe care il conduceti este confidential, asigurati-i protectia

Daca ati asigurat respondentii ca sondajul este confidential, asigurati-va si pe dumneavoastra ca nici o informatie nu va fi pusa la dispozitia altcuiva sau folosita in alt scop. Confidentialitatea trebuie respectata, in timp, de la zero la infinit, astfel incat, toate informatiile si datele personale este necesar sa fie distruse imediat ce sondajul se incheie.

14. Cantariti beneficiile unui sondaj confidential

In cazul in care respondentii isi pastreaza anonimatul, trebuie sa aveti in vedere ca nu veti avea posibilitatea de a folosi public, spre exemplu – in scop publicitar, rezultatele sondajului. De asemenea, nu veti putea decat cu dificultate sa il legati pe un sirag logic de sondajele precedente si de cele ulterioare. Pe de alta parte, in anumite cazuri, faptul de a le permite participantilor sa ramana anonimi ii va ajuta sa raspunda mai liber, resimtind mai putina „presiune”.

15. Concentrati-va asupra celui mai bun format de raspuns posibil

Este foarte folositor sa mentineti consistenta in cadrul formatului utilizat pentru raspunsuri.
Nu folositi variantele multiple daca nu este necesar.

16. Respondentul trebuie sa stie cat va dura sondajul!

Renuntarea la a mai raspunde la intrebari are de cele mai multe ori drept cauza momentul neprielnic ales pentru completare.
Cand nu ai prea mult timp la dispozitie, intrebarile par a nu se mai termina! Tocmai de aceea, pentru ca respondentul sa poata alege momentul cel mai potrivit al zilei in scopul completarii sondajului, este intotdeauna bine sa il informati cu privire la durata medie a sondajului.

17. Informati respondentii cu privire la data limita pana la care pot participa

Impulsionati-i sa completeze cat mai repede chestionarul, aducandu-le la cunostinta, in acelasi timp, care este data limita pentru trimiterea raspunsurilor (astfel, vor putea sa isi „programeze” sondajul).

18. Folositi, mai intai, o varianta „pilot” a sondajului

Inainte de a-l publica, folositi in cadru restrans o varianta „pilot” a sondajului, pentru a detecta
intrebarile ambigue sau confuze si pentru a va asigura ca formatul si stilul intrebarilor corespund propriilor criterii estetice.

19. Inainte de a-l publica, corectati de mai multe ori textul sondajului

Verificati din nou si din nou corectitudinea gramaticala si semantica a textului. Daca este posibil, oferiti textul spre corectare si unei alte persoane. Daca nu este posibil, corectati-l din nou doar dupa ce luati o pauza.

20. Nu uitati cuvintele magice: „Va multumim!”

Nu uitati ca, pentru a raspunde la intrebari, respondentii trebuie sa investeasca timp, motiv pentru care este firesc si politicos sa li se multumeasca. Cuvintele de multumire pot fi expediate intr-o scrisoare separata, dupa completarea chestionarului, sau la sfarsitul acestuia. De asemenea, puteti lua in considerare si stimularea participarii la sondaj, prin oferirea de premii sau reduceri la anumite produse/servicii.

(sursa Revista de Marketing dinamic si Excelenta in Vanzari)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: