8 atuuri pentru lucrul in echipa

S-au scris multe despre echipa care se formeaza la locul de munca – acea minunata notiune cu privire la oameni lucrand cu bucurie impreuna si avand drept rezultat o productivitate sporita, spre binele firmei si al lor. Tot ceea ce le trebuie: un alt fel de instruire, niste exercitii de sudare a colectivului, un scop comun si o serie de obiective.
Dar chiar asa stau lucrurile? Chiar te poti astepta ca o mana de oameni sa se arunce intr-o atmosfera de echipa si sa „infloreasca“ glorios? Tocmai in aceasta lume competitiva, in care a umbla cu dedesubturi pentru a-ti intari pozitia si a-ti castiga promovarea e ceva la fel de obisnuit ca drumul spre locul de munca? Da, insa e vorba de incredere. Ganditi-va: cat de bine va cunoasteti colegii de munca si cata incredere aveti in ei?
 
In cazul relatiilor personale, increderea se poate dezvolta in functie de timpul de cand cunoastem pe cineva, de reactia instinctiva trezita de persoana in cauza, de felul cum am perceput-o cand am avut nevoie de ea. Ii alegem pe cei cu care ne petrecem timpul intr-un mod personal, de obicei intr-o atmosfera relaxata, lipsita de rivalitati si amenintari.
Nu-i putem alege pe cei cu care lucram zilnic. Si – sa recunoastem – cele mai multe locuri de munca sunt departe de a fi lipsite de animozitati intre angajati. Prin urmare, cum poti incuraja increderea intr-un cadru in care nu tu ai ales participantii, iar nivelul stresului este ridicat?
Haideti sa vedem ce inseamna notiuni ca maturitate, responsabilitate reciproca, interdependenta, controlul starii conflictuale, comunicare, incredere in capacitatea de a depasi obstacolele, asumarea riscurilor si implicare.

1. Maturitatea – este cheia increderii care se cladeste odata cu echipa. Cel care apartine unei echipe trebuie sa fie suficient de matur pentru a lua in considerare o parere sau o personalitate, in functie de cum aceasta afecteaza colectivul; nu doar cum l-ar atinge pe fiecare. Maturii sunt capabili si sa discearna parerea echipei fata de una dintre ideile lor, in paralel cu opinia echipei fata de ei personal. De asemenea, isi pot mentine parerea buna despre sine chiar cand ceilalti sunt in dezacord cu ei si nici nu devin isterici, parandu-li-se ca echipa vrea „sa-i termine“.

2. Responsabilitatea reciproca – nu este un lucru pe care am fost obisnuiti sa-l acceptam la locul de munca. Pornind de pe bancile scolii si trecand prin mai multe locuri de munca, am fost recompensati pentru performantele personale, si nu pentru realizarile grupului. Multor oameni le este greu sa recunoasca faptul ca reusita si avansarea lor sunt – fie si partial – meritul celorlalti. Adesea, unii nu cred ca si colegii lor fac o munca serioasa ori de calitate.

3. Interdependenta – o alta trasatura care nu se gaseste „de-a gata“ in societatea noastra (cu exceptia familiei, in unele cazuri). Suntem invatati sa ne ferim de „Number One“ si sa nu fim surprinsi cand altii ne lasa de izbeliste. Totusi, studiile au aratat ca doua (sau trei, sau patru, sau cinci) capete sunt mai bune decat unul singur. Interdependenta este extrem de importanta pentru bunul mers al unei echipe, fiindca nici un membru al ei nu valoreaza cat intreaga echipa.

4. Controlul starii conflictuale – din pacate, prea des totul se preschimba intr-o incercare de evitare. Membrii unei echipe isi dau seama ca este cu mult mai bine sa se ocupe din vreme de un conflict, atunci cand sta sa izbucneasca, decat sa-l lase sa se „umfle“ odata cu trecerea timpului. Putin disconfort care este resimtit acum este minor fata de o izbucnire de mai tarziu. Increderea nu poate „inflori“ intr-o atmosfera ostila. Intr-o echipa, fiecare membru vine cu un stil diferit de a controla starea conflictuala. Este foarte important sa se stabileasca niste reguli de baza pentru grup si cel mai important lucru va fi sa se tina sub control toate disputele intr-un mod cat se poate de prompt. De fapt, lipsa unui acord de pareri este o componenta naturala si sanatoasa a procesului de constituire a echipei, daca este controlata asa cum se cuvine.

5. Comunicarea – iata piatra de temelie a oricarei intreprinderi reusite, incluzand incredere si alcatuirea unei echipe. Desi este usor sa recunosti o comunicare sincera, deschisa, e greu sa o intemeiezi. Intr-o echipa, fiecare ar trebui incurajat sa vorbeasca deschis –
intr-un mod constructiv – si fara sa-i atace pe colegi, deoarece fiecare vine cu propriul sau stil de a comunica. Iarasi, un lucru important este stabilirea unor reguli ca: „Nimic nu iese din camera asta, in afara de cele stabilite de comun acord si care nu sunt tabu“. Increderea va creste mai repede daca fiecare simte ca echipa este un forum pentru a-si dezvolta ideile si o fereastra pentru a vedea gandurile celorlalti.

6. Increderea in capacitatea de a depasi obstacolele – aceasta credinta sau atitudine pozitiva este cruciala pentru succesul unei echipe. Adesea, echipele se formeaza tocmai pentru a depasi obstacole si a rezolva probleme. Trebuie sa existe o incredere reciproca in cadrul colectivului. Cine nu crede in notiunea de echipa va declansa o stare negativa in ceilalti, care va „sapa“ timpul si energia echipei. Mai ales daca i se pare ca ea este o pierdere de vreme si ca nu va merge in veci.

7. Asumarea riscurilor ca afinitate – e in stransa legatura cu cele de pana acum. Toate notiunile discutate anterior implica si asumarea unui risc oarecare. Oamenii se pot impotrivi celor care risca, fie prin natura lor, fie datorita unor experiente trecute. Pentru unii, asumarea riscurilor este dificila, existand teama sa nu le fie furate ideile. Succesul si bunul mers al unei echipe consta in obisnuinta fiecarui membru de a-si asuma un anume risc, pentru a lasa loc increderii sa se dezvolte.

8. Implicarea – preocuparea pentru alcatuirea unei echipe este la indemana oricui si este necesara la consolidarea increderii. Daca lipseste macar un singur „fir“, „manunchiul“ va avea de suferit. Toti trebuie sa fie incredintati ca vin la lucru gata pregatiti si concentrati asupra problemelor de rezolvat.

In sfarsit, adevaratii lideri de echipa vor acorda mai multa atentie faptelor si mai putina spuselor. Nu poti cladi incredere si buna reputatie „din cutite si pahare“, adica numai pe planuri. Sa nu uitam ca a consolida increderea si structura unei echipe inseamna foarte mult, atat pentru fiecare individ in parte, cat si pentru binele intregii firme.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: