Cine are nevoie de consultanta?

De-a lungul desfasurarii activitatii sale, o societate comerciala parcurge mai multe etape (ce constituie faza de lansare), ajunge la un echilibru si apoi imbatraneste. In functie de resursele disponibile si de mediul economic in care functioneaza societatea respectiva, unele etape pot sau nu pot fi depasite, pot fi parcurse in viteza sau pot fi chiar reluate, de exemplu in cazuri de schimbare a echipei manageriale sau de perfectionare a personalului.
Dintre societatile private din Romania, foarte putine au depasit faza de lansare. Cele mai multe inca incearca o stabilizare a activitatii, ele fiind, in marea lor majoritate, firme mici.
Exista mai multe definitii, dar din punctul de vedere al unui consultant, o firma mica este aceea in care conducerea se afla in mainile unei singure persoane sau a doua persoane care iau impreuna toate hotararile importante in acea intreprindere. Aceasta situatie a aparut datorita faptului ca multi intreprinzatori autohtoni considera ca au cunostinte multilaterale si ca sunt in stare oricand sa preia si sa rezolve noi probleme. Apare astfel o superficialitate specifica unui mediu de afaceri aflat la inceput. Managerii nu fac prea multe cercetari inainte de a se lansa intr-o afacere si asta duce rapid la costuri mari si la aparitia unor probleme financiare. La fel se intampla in cazurile in care dezvoltarea firmei este exagerata, caz in care lucrurile scapa usor de sub control. In asemenea situatii se simte nevoia de consultanta.
 
Cum pot sprijini firmele de consultanta o intreprindere mica

Activitatea consultantilor porneste de la o situatie care e considerata nesatisfacatoare sau care se poate imbunatati. De obicei, companiile straine si cele mixte stiu exact ce vor si cand este nevoie sa apeleze la un serviciu de consultanta. Firmele romanesti trebuie intai sa constientizeze ce le lipseste si apoi sa apeleze la specialisti pentru a acoperi deficientele.
Intreprinzatorii mici doresc, in special, studii de piata, sa obtina credite, sa analizeze variante de investitii sau sa recruteze personal. Multi dintre ei recurg la consultanti nu pentru a gasi o solutie la o problema anume, ci pentru a-si insusi cunostintele tehnice speciale ale consultantului – analiza mediului de afaceri, prognoza economica sau folosirea microcalculatoarelor pentru informarea conducerii – si metodele pe care le foloseste acesta pentru a identifica problemele si a introduce schimbari – interviul, diagnosticul, comunicarea, motivarea oamenilor, feedback-ul, evaluarea si alte tehnici similare. Direct sau indirect, toate schimbarile generate si implementate cu ajutorul consultantilor trebuie sa contribuie la imbunatatirea activitatii firmei respective.
Din pacate, deseori se confunda planurile si unele previziuni cu finalitati garantate. Pentru a avea succes, recomandarile si solutiile trebuie aplicate. Acest lucru, insa, nu se prea intampla, deoarece presupune responsabilitate, comunicare adecvata, multa implicare si efort din partea managerilor. Obtinerea creditelor, de exemplu, inseamna pentru multi dintre intreprinzatori contactarea unor institutii bancare care vor sau nu vor sa dea banii pentru finantarea afacerii respective. Ca urmare, planul de afaceri si celelalte instrumente de comunicare si control sunt considerate doar formalitati cerute de banca.

In numeroase cazuri, apelarea la serviciile unei firme de consultanta a insemnat evitarea falimentului sau revitalizarea unor firme imbatranite. Totodata, este la fel de adevarat ca nu exista solutii miraculoase la probleme fara iesire. Cooptarea unor specialisti nu inseamna ca managerii trebuie sa stea deoparte, deoarece altcineva se ocupa de problemele lor. Rezultatele bune se obtin atunci cand consultantii ofera servicii competente, iar clientii sunt pregatiti pentru cooperarea cu o firma de consultanta. De cele mai multe ori insa, intreprinderile mici nu au alocate resurse pentru asemenea tip de servicii.

Tarifarea serviciilor de consultanta

Costul serviciilor de consultanta difera in functie de complexitatea acestora. Specialistii trebuie sa lucreze cel putin cateva luni intr-o societate, pana incep sa apara schimbari. O asociatie profesionala nu poate face asa ceva, iar serviciile unei firme straine ar fi foarte costisitoare (ganditi-va ce inseamna utilizarea unei echipe de 5-15 consultanti, timp de cateva luni). Centrele de consultanta functioneaza numai cand au finantari aprobate si chiar si atunci tind sa aiba o abordare de tip administrativ-bugetar. Pe de alta parte, multi dintre managerii romani au retineri atunci cand trebuie sa plateasca 2%, de exemplu, din profitul brut, unui consultant a carui solutie a determinat o crestere a cifrei de afaceri cu 20%.
In prezent, in Romania, exista tarifari distincte pentru aceleasi servicii, in functie de provenienta clientului. Daca este strain, serviciile il pot costa de cateva ori mai mult decat daca este roman. Desigur, exista si niste recomandari facute de Asociatia Consultantilor in Management din Romania, de 50 €/zi pentru consultantii seniori, fata de aproximativ 500 €/zi, tarife practicate de firmele internationale. Iar in ceea ce priveste actualizarea proiectelor, AMCOR considera ca acest serviciu nu ar trebui sa coste mai mult de 10% din pretul perceput initial.
In cazul utilizarii echipelor mixte de consultanti romani si straini, costurile solicitate se reduc substantial, ajungand sub 50% din onorariile percepute de firmele internationale de specialitate. Totodata, cresc atat viteza de executie, cat si calitatea si realismul solutiilor propuse.

Factori care determina evitarea serviciilor de consultanta:
– Identificarea unui consultant competent este dificila si necesita mult timp, deoarece majoritatea intreprinzatorilor nu sunt obisnuiti sa apeleze la astfel de servicii.
– Furnizarea de fapte si cifre referitoare la intreprinderea lor unor persoane din afara creeaza suspiciuni.
– Apelarea la serviciile de consultanta poate fi interpretata drept o recunoastere a lipsei de competenta a managerului.
– Deseori, consultantii nu au experienta practica in tipul de probleme aparute in cadrul firmei respective.
– Majoritatea intreprizatorilor considera ca doar intreprinderile mari isi pot permite sa plateasca tarifele de consultanta.

O posibilitate inedita pentru micii intreprinzatori o reprezinta asa-numitele incubatoare de afaceri care pun la dispozitie un spatiu cu o chirie foarte mica, utilitati necesare si consultanti in managementul afacerii respective. Costurile sunt suportate intr-o mare masura de stat sau de organizatii internationale ca, de exemplu, PHARE. In momentul in care firma respectiva are deja patru-cinci angajati si se pune problema extinderii, cedeaza spatiul unui alt solicitant de acest gen de servicii. Dezavantajul acestei oportunitati consta in faptul ca reteaua de incubatoare de afaceri este destul de restransa si slab mediatizata. O alta problema o constituie mentalitatea posibililor intreprinzatori trecuti de 45 de ani care isi doresc doar un loc de munca relativ stabil, care sa le furnizeze o retributie lunara.

Ce presupune apelarea la serviciile unei firme de consultanta

In primul rand, intreprinzatorul trebuie sa isi faca o minima informare: cine sunt consultantii care il intereseaza, ce specialitate au acestia, ce metode folosesc, pentru cine au mai lucrat, ce reputatie au, daca practica onorarii pe care si le poate permite – sunt intrebari care il ajuta foarte mult in luarea unei decizii potrivite.
Pasul urmator este definirea problemei cu care se confrunta. Managerul trebuie sa stie exact ce merge prost sau ce ar putea merge prost in intreprinderea respectiva, ce doreste sa imbunatateasca, de ce considera ca are nevoie de un specialist si de ce nu poate rezolva singur problema respectiva. Urmeaza definirea obiectivului care trebuie indeplinit in urma procesului de consultanta, precum si stabilirea unui mod de evaluare a rezultatelor.
Alegerea consultantului se face printr-o procedura de selectie riguroasa, care include ierarhizarea si evaluarea propunerilor firmelor in domeniu. Ulterior, managerul trebuie sa elaboreze un program comun cu specialistul si sa participe activ in toate etapele lucrarii de consultanta. In procesul de implementare a solutiilor propuse este recomandat sa se implice si consultantul.
Evaluarea rezultatelor si a eforturilor depuse de specialist reprezinta o alta etapa pe care trebuie sa o parcurga un intreprinzator in relatia sa cu o firma de consultanta. Si, poate cel mai important lucru, managerul trebuie sa se fereasca de a deveni dependent de un specialist.
 
Probleme specifice unei intreprinderi mici
 
– Flexibilitatea marita, care se poate transforma brusc in dezavantaj, deoarece managerul poate fi prea preocupat de problemele curente de functionare ca sa mai poata gandi clar viitorul intreprinderii.
– Vulnerabilitate crescuta in situatiile de crestere sau de criza, deoarece firma dispune de rezerve limitate si, de asemenea, are o capacitate redusa de a face imprumuturi.
– Productivitate scazuta, deoarece intreprinderea mica are costuri ridicate si nu poate sa cumpere cu reducere, sa realizeze economii substantiale, sa se bazeze pe un sistem sofisticat de marketing si distributie.
– Limitarea, de obicei, la un singur produs sau la o gama mica de produse sau servicii, ceea ce inseamna ca, in momente dificile, nu-si poate diversifica activitatea.
– Atitudinea managerului, care are tendinta sa se ocupe de mai multe probleme in acelasi timp, uneori si in afara inclinatiilor si capabilitatilor personale.
– Incapacitatea intreprinzatorului de a intelege si a interpreta in modul cel mai avantajos ambiguitatea actelor legislative.
– Dificultati in pastrarea unor salariati capabili, deoarece intreprinderea mica poate plati, de obicei, numai salarii minime si ofera o protectie a muncii de nivel mai scazut, precum si foarte putine sanse de promovare.
– Nevalorificarea completa a resurselor umane, din cauza unei situatii financiare instabile a intreprinderii, care nu incurajeaza sansele de instruire si perfectionare a personalului.
– Neclaritati privind sarcinile ce revin unui anumit post.
 
Ce trebuie sa prevada un contract de consultanta
 
1. Partile contractante (consultantul si beneficiarul).
2. Amploarea misiunii (obiectivele, descrierea lucrarii, data de incepere, planificarea calendaristica, volumul de munca).
3. Produsele muncii si rapoartele (documentatia si rapoartele ce trebuie inaintate beneficiarului).
4. Onorarii si cheltuieli (onorarii ce trebuie facturate, respectiv cheltuieli ce trebuie rambursate consultantului).
5. Procedura de facturare si de plata.
6. Responsabilitatea profesionala (utilizarea informatiilor confidentiale, evitarea conflictului de interese si alte aspecte necesare).
7. Drepturile de autor (acoperind produsele muncii consultantului in timpul misiunii).
8. Obligatii (obligatia consultantului pentru pagube aduse beneficiarului, limitarea obligatiilor).
9. Rezilierea sau revizuirea (cand si cum se sugereaza de catre fiecare din parti).
10. Arbitrajul (jurisdictie, procedura de rezolvare a disputelor).
11. Semnatura si data.
(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: