Cum sa puneti pe picioare o firma care sa functioneze perfect

Un manager bun nu este cel care rezolva, el personal, anumite probleme dificile cu care se confrunta firma. Un manager bun este cel care reuseste sa creeze un asemenea cadru de lucru incat angajatii sai sunt cei care rezolva problemele. Intr-o astfel de firma, angajatii stiu atat de bine ce au de facut si sunt atat de competenti (fiecare pe „felia“ lui) incat nu au nevoie ca managerul sa vina cu solutii ori de cate ori se iveste o problema. Meritele lor sunt evidente, dar grosul felicitarilor trebuie, totusi, sa-l primeasca managerul.
Motivele?

1) A reusit sa puna la punct tot acest sistem in care responsabilitatile individuale sunt foarte clare si se coreleaza intre ele pentru atingerea scopurilor propuse si
2) A gasit oameni capabili sa-si asume aceste responsabilitati.

Situatia este similara cu aceea a antrenorului unei echipe de fotbal. Antrenorul nu poate sa intre in teren si sa joace efectiv. Ceea ce poate el sa faca este sa pregateasca din timp jocul echipei sale, sa anticipeze problemele care se pot ivi si sa-si invete jucatorii cum sa le rezolve. El isi antreneaza, isi sfatuieste si isi incurajeaza oamenii, dar nu atinge niciodata mingea. Antrenorul nu poate face el munca pe care trebuie s-o faca jucatorii sai.

Totul depinde de angajati

Acum, dupa ce am vazut cum ar trebui sa stea lucrurile intr-o firma, sa vedem si ce trebuie facut pentru ca lucrurile sa stea intr-adevar asa. Evident, cheia o constituie calitatea angajatilor. Managerul nu poate avea siguranta ca treaba va merge bine si in absenta sa daca nu are oameni capabili, pe care sa se poata baza. Si prima intrebare care se pune in aceasta situatie este urmatoarea: cum se gasesc acesti oameni? Cum pot fi ei descoperiti, unde trebuie cautati? Aici, din pacate, nu exista raspunsuri clare, pentru ca nu exista tehnici universal valabile de identificare a unor asemenea persoane. Oamenii buni, in general, se aduc unii pe altii, dar ei pot aparea si spontan, in urma unui banal anunt la mica publicitate. Si, oricum, trebuie tinut cont si de faptul ca „talentatul“ de care are nevoie firma e posibil sa se ascunda chiar printre angajatii deja existenti – doar ca n-a avut inca sansa sa arate ce poate. (Se stie ca un om, daca are responsabilitati banale la locul de munca, isi foloseste doar 10% din abilitati, iar restul potentialului sau – de 90% – ramane nefolosit. Din acest motiv, orice angajat trebuie sa aiba sarcini suficient de so­licitante pentru a permite eventua­lelor sale talente ascunse sa iasa la iveala.)

Ce fel de oameni trebuie sa cautati?

Cand cautati un om capabil pentru firma dvs., nu cautati un om care sa se poata apuca imediat de treaba, pentru ca sansele sa gasiti asa ceva sunt foarte mici. Un om capabil este acela care are capacitatea, in primul rand, de a intelege rapid care sunt sarcinile lui si abia apoi de a indeplini respectivele sarcini. Realitatea este ca orice nou angajat este incompetent. Nu conteaza care sunt realizarile lui de pana atunci si nici faptul ca a terminat cea mai prestigioasa facultate de profil. Atata timp cat el nu intelege politica firmei dvs., scopurile acesteia, sistemul de lucru, relatiile dintre departamente s.a.m.d., respectivul angajat nu are cum sa se integreze si, ca urmare, nu poate munci eficient. Chiar si daca „furati“ cel mai valoros angajat al firmei concurente, acesta nu va fi automat valoros si pentru firma dvs. pana nu va intelege exact ce vreti de la el. Premisele unui interviu eficient Cand intervievati pe cineva, nu presupuneti ca numele postului – „inginer de sistem“, de exemplu – inseamna exact acelasi lucru si pentru dvs., si pentru candidat. S-ar putea sa descoperiti mai tarziu ca ati batut palma avand lucruri complet diferite in cap. Iata de ce e bine sa intocmiti acele fise ale postului, care explica foarte clar si complet care sunt responsabilitatile celui care ocupa respectivul post.

Aceste fise au, de fapt, doua avantaje:

1) ii arata angajatului ceea ce asteptati de la el si
2) va arata dvs. ceea ce asteptati de la angajatul in cauza.

Astfel, intocmind fisa unui post, e posibil sa descoperiti ca lucrurile nu stau chiar asa cum credeati si ca responsabilitatile implicate sunt, de fapt, mult mai numeroase sau mai complicate. Ca urmare, veti sti pe ce probleme sa va axati atunci cand intervievati candidatii pentru acel post. Noul angajat – un simplu executant al ordinelor primite In primele luni de activitate, un nou angajat nu are voie sa se gandeasca la ce ar trebui facut; sarcina lui este doar sa execute ceea ce dvs. ganditi pentru el. Motivul? Procedand astfel, il invatati de fapt cum sa gandeasca. Si, in momentul in care intelege cum trebuie privite problemele, se poate spune ca a facut deja primul pas spre a deveni un bun angajat. Daca asteptati de la inceput ca el sa rezolve probleme (fie ele si mai usoare) cu care se confrunta firma dvs., e ca si cum i-ati cere sa dea niste raspunsuri inainte de a cunoaste intrebarile. Trebuie sa fiti constient ca, pentru el, organizatia dvs. si modul in care face ea afaceri constituie un teritoriu absolut nou.

Semnificativ pentru ilustrarea acestui aspect este cazul (real) al unui copil din Africa, crescut in mijlocul tribului sau, fara nici un contact cu lumea (cat de cat) civilizata: atunci cand a vazut pentru prima data un automobil, el a luat o piesa oarecare din portbagaj, spunand ca o s-o ingroape in pamant. Si cand a fost intrebat de ce procedeaza asa, a raspuns ca din piesa respectiva… va „creste“ un automobil. Inainte insa de a trage o concluzie cu privire la inteligenta copilului, ganditi-va la mediul din care provenea el: copilul nu mai vazuse niciodata obiecte din metal si toata experienta acumulata in mijlocul tribului ii spunea ca singurul mod in care puteai obtine ceva era sa plantezi o samanta din acel ceva si sa astepti apoi sa creasca. Iata de ce nu trebuie sa presupuneti niciodata ca noii dvs. angajati stiu sa rezolve probleme specifice noului lor loc de munca, probleme cu care ei nu s-au mai confruntat.

Ei trebuie ajutati sa devina ceea ce vreti dvs. sa devina si asta cere un oarecare timp. Un celebru consultant american, Zig Ziglar, facea observatia ca despre orice nou-nascut se spune intotdeauna un singur lucru – ca e baiat sau fata – si ca el n-a auzit niciodata spunandu-se ca doamna cutare a nascut un doctor, sau un inginer, sau un agent comercial. La fel stau lucrurile si cu angajatii unei firme: angajatii competenti se formeaza, nu se nasc.
Sfaturi de tinut minte
– „Daca as avea la dispozitie sase ore ca sa tai un copac, primele patru ore mi le-as petrece ascutind toporul.“ Abraham Lincoln
– „E foarte neplacut pentru un manager sa investeasca bani grei in pregatirea angajatilor sai si sa-i vada apoi plecand la firme concurente. Dar si mai neplacut este sa nu-i pregateasca deloc si sa-i vada ca nu progreseaza deloc.“ Zig Ziglar

– „Nu te stradui sa fii mai bun decat inaintasii sau contemporanii tai. Straduieste-te doar sa fii mai bun decat tine insuti.“ William Faulkner

 – „Nimic nu este mai periculos ca o idee atunci cand este singura pe care o ai.“ Emil Charter

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: