Franciza pe piata din Romania – Exemplul McDonald’s

Printre primele afaceri in sistem de franciza deschise in Romania se afla restaurantele fast-food McDonald’s. Primul restaurant McDonald’s s-a deschis la 16 iunie 1995 la Unirea Shopping Center. Ziua deschiderii a adus 15.302 clienti si a inregistrat cel mai mare numar de tranzactii pentru prima zi din Europa Centrala.
Romania a deschis in premiera in Europa „Internet Corner“. Primul Internet Café european sub marca McDonald’s se afla in restaurantul din strada Morarilor, cartierul Titan, Bucuresti.

McDonald’s este un nume de referinta in domeniul afacerilor in sistem de franciza. Legenda McDonald’s a inceput in anii ’50, in San Bernardino, California, iar ideea francizei McDonald’s apartine lui Ray Kroc.
La inceputul anilor ’50, Ray Kroc era distribuitor exclusiv de mixere Multimix. Pe parcursul derularii afacerii sale, a observat ca majoritatea clientilor sai foloseau in activitatea lor un singur Multimix. O comanda de opt mixere primita de la fratii Dick si Mac
McDonald i-a starnit interesul. Cei doi frati aveau in San Bernardino un mic restaurant in care vindeau hamburger. Pentru a intelege de ce un mic magazin are nevoie de opt mixere, Kroc a vizitat restaurantul celor doi frati. A fost uimit de numarul mare de clienti care stateau la coada pentru a cumpara un hamburger. Dar si mai impresionat a fost de faptul ca toti clientii erau serviti repede si bine.
Ray Kroc a realizat potentialul afacerii si le-a propus fratilor McDonald sa reproduca formatul in toata tara. Asa a inceput totul; Ray Kroc avea 52 de ani. In anul 1955, in Des Plaines, Illinois, s-a deschis primul restaurant McDonald’s.
Ulterior, reteaua de restaurante s-a extins rapid. In anul 1965, la zece ani de la intrarea in afaceri, compania McDonald’s era deja cotata la bursa. In 1965, 100 de actiuni McDonald’s aveau o valoare de 2.250 de dolari. La 31 decembrie 2003, 100 de actiuni aveau o valoare de aproximativ 1,8 milioane de dolari.
McDonald’s are astazi peste 30.000 de restaurante, iar peste 85% din restaurantele din intreaga lume sunt operate de independenti, in regim de franciza. McDonald’s a fost si este deschis la idei noi. In anul 1968, Jim Delligatti, unul dintre primii francizati McDonald’s, a produs primul Big Mac. Din 1979, copiii gasesc la McDonald’s meniul Happy Meal. Inghetata, hot-dog-ul si cafeaua au fost oferite prima data in restaurantele McDonald’s in 1990, de George Mitchell.
In anul 1993, a fost deschis primul restaurant intr-o benzinarie Texaco in localitatea Beebe, Arkansas. In zece ani s-au deschis 400 de restaurante in benzinariile din America. De asemenea, McDonald’s a stiut sa se adapteze obiceiurilor culinare ale diferitelor popoare din toate colturile lumii. Vanzarile au inregistrat cresteri spectaculoase.
Pentru McDonald’s, succesul intregului lant de restaurante depinde de succesul fiecarui francizat in parte. Iar succesul fiecarui francizat este asigurat de respectarea stricta a standardelor de calitate. Activitatea intr-un astfel de restaurant se desfasoara dupa urmatoarele principii: calitate, serviciu, curatenie si valoare. Ele sunt descrise in cel mai mic detaliu in „Manualul de pregatire si operare“ Mc Donald’s. Manualul cantareste 2 kilograme si cuprinde toate regulile care trebuie respectate in operarea afacerii, de la modul de preparare a hamburgerului, pana la modul de curatare a echipamentelor.
Marii furnizori ai McDonald’s sunt: JR Simplot Co pentru cartofi, East Balt pentru chifle si Keystone Foods pentru carne. Ori de cate ori furnizorii locali nu se ridica la nivelul exigentelor McDonald’s, se apeleaza imediat la marii furnizori. In acest fel, se mentine calitatea si uniformitatea produselor.
De patru ori pe an, McDonald’s face inspectiile de calitate. Un „inspector regional“ verifica timp de 48 de ore functionarea restaurantului: comportamentul personalului, curatenia, starea bucatariilor, calitatea produselor sau timpul de asteptare. Mai mult, McDonald’s efectueaza controale incognito. „Clienti falsi“ completeaza controalele oficiale.
Tot ei verifica si daca s-au remediat neregulile constatate in timpul controlului oficial.
Cum intrati in reteaua McDonald’s? Indiferent de pregatirea si de experienta anterioara, daca doriti sa deveniti francizor McDonald’s este necesar sa participati, mai intai, la o pregatire profesionala si manageriala stricta. Pregatirea se desfasoara in mai multe etape. Cea mai mare parte a pregatirii are loc in restaurantul McDonald’s cel mai apropiat de casa sau de locul dvs. de munca.
In prima etapa, trebuie sa faceti dovada ca sunteti puternic motivat sa deveniti francizat in reteaua McDonald’s. Doar jumatate dintre candidati trec de aceasta proba.
Cea de a doua etapa este una practica si dureaza patru luni. In aceasta perioada, cei ramasi in cursa muncesc, fara sa fie remunerati, la casa sau la cuptoare. Toti servesc, spala pe jos si curata echipamentele. {i acest test este unul la care multi sunt respinsi.
Cei care trec de a doua etapa continua pregatirea. De data aceasta, ei lucreaza, tot fara salariu, ca directori de restaurant timp de patru luni. Dupa acest timp, pe perioada a 45 de zile fac cursuri de gestiune operationala, de gestiune a fortei de munca si de contabilitate.
Etapa finala consta intr-un curs de 6 zile, care se tine la Universitatea Hamburger, in apropiere de Chicago. Universitatea are 40 de profesori, 100 de interpreti si un centru de informare comparabil cu al marilor companii aviatice. Aproape 7.000 de studenti obtin aici anual diploma in „hamburgerologie“ .
Candidatii care finalizeaza cu succes programul de pregatire pot deveni francizati McDonald’s. Desigur, daca au banii necesari. In franciza McDonald’s, banii de inceput trebuie sa fie banii proprii ai francizatului, din resurse proprii, nu din imprumuturi sau alte conventii.
Care este profitul unui francizat McDonald’s? Un restaurant McDonald’s dintr-un oras de 100.000 de locuitori din Franta facea in anul 2000 o medie de incasari anuala de 2,5 milioane de dolari. Experienta globala a sistemului a demonstrat ca o franciza bine gestionata poate aduce un beneficiu anual de 1 milion de dolari. Un restaurant devine rentabil dupa trei-patru ani de functionare.
Rentabilitatea normala este de 4%. Un francizat castiga un salariu de aproximativ 4.000-5.000 de dolari si dividende de aproximativ 90.000 de dolari anual.

(sursa Revista de Management pluristratificat)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: