Un succes frumos cu legume cultivate in solarii

Timp de 23 de ani, Maria Negrea a lucrat intr-o fabrica de lapte, in ultimii ani fiind vanzatoare in magazinul de prezentare al fabricii. Nu s-a gandit niciodata sa intreprinda ceva pe cont propriu, pana cand s-a pus problema restrangerii activitatii societatii unde lucra. Avand deci perspectiva pierderii locului de munca datorita restructurarilor si beneficiind si de prevederile O.G. nr.9/1997, se inscrie pe listele de disponibilizari. Nici macar in acel moment nu avea de gand sa inceapa o activitate pe cont propriu, ci spera ca isi va gasi un alt serviciu. Vazandu-se insa cu niste bani obtinuti dupa aceasta disponibilizare, s-a hotarat sa-i investeasca in ceva durabil. Ca urmare, a cumparat cu 15 milioane de lei un teren agricol de 150 ari langa casa parinteasca, situata la 5 km de Targu Mures. Asta se intampla in 1998.
Inceputul
„Am zis ca, daca tot ne vom muta acolo, la tara, sa avem ceva al nostru. Nu ne inchipuiam ca vom face legumicultura, ci doar ca vom tine mai multe animale si pasari de curte pe acest teren. Dar daca am vazut ca pamantul e bun si am auzit ca s-au facut rasaduri si legume pe el, am ales si noi aceasta varianta. Un solariu mic exista deja in gradina socrilor mei, dar pe mine nu m-a interesat atunci (folia era veche, carpita cu saci de nylon). Dar mai tarziu, vazand ca avem in gospodarie mai multe materiale bune pentru structura unui solariu, ne-am hotarat sa refacem constructia. Am fost influentati pozitiv si de ingeniozitatea unui vecin care, neavand materiale corespunzatoare, si-a marit un solariu vechi folosind pentru arcade crengi de salcam.
Am refacut, asadar, scheletul solariului si l-am marit la 12 m lungime. Dar mai ramanea in gradina destul loc neacoperit, asa ca am decis sa dublam dimensiunile. Pana la urma constructia a iesit de 30 m lungime si peste 6 m latime. Toate lucrarile le-am facut in regie proprie, lucrand toata familia.
Nici in acel moment nu ne-am gandit ca vom face o afacere cu legumele produse aici. Pur si simplu, avand niste materiale si un spatiu, am ajuns sa avem un solariu mult mai mare decat necesitatile noastre de consum. Nici nu banuiam cat o sa avem de lucru in acest solariu. Zona noastra nu e cea mai propice pentru cultivarea legumelor in camp deschis. Iar spatii inchise adecvate pentru producerea legumelor in scop comercial putina lume s-a gandit sa faca.”
Primii bani castigati
„Am reusit sa acoperim solariul abia la 1 iunie 1998, deci foarte tarziu. Cu toate acestea am avut o productie buna de castraveti la sfarsitul lunii iulie, chiar cand aveau nevoie gospodinele pentru muraturi. Am avut deci mare noroc, pentru ca am reusit sa-mi vand aproape toata productia in sat. A fost de ajuns sa vand la cativa vecini si cunoscuti pentru ca apoi lumea sa vina singura la poarta. Era avantajos si pentru clienti, pentru ca marfa era proaspata, din sursa sigura si la pret de producator. Practic, preturile mele erau aceleasi cu cele din piata, dar piata era in oras, la 5 km de sat.
Deci avantajul meu era ca aveam marfa proaspata si eram aproape de consumatori. Nici nu stiu exact ce productie am avut si cat am vandut in acel an, pentru ca nu eram pregatita sa fac o afacere din acea productie, cum v-am spus. Daca ma gandesc acum, cred ca am avut cam 250 de fire de castraveti in solariu, din care am adunat de doua-trei ori pe saptamana cate 60-70 kg, timp de o luna si jumatate. In total am adunat cca 1.000 de kg care, valorificate la un pret de 3.500 lei/kg, mi-au adus castiguri de peste 3 milioane (echivalentul a 400 $ in 1998, n.r.).
In rest, am mai avut in solariu rosii, care s-au facut destul de bine, desi era un soi de gradina. Am avut si exemplare de 500-700 grame, dar acestea sunt soiuri potrivite pentru camp, nu pentru solariu. Surplusul de rosii ramas l-am impartit la rude, fara sa am vreun castig material. Dar mi-au fost de ajuns castigurile nesperate din vanzarea castravetilor pentru a ma gandi mai serios la o afacere din cultivarea legumelor. Mai ales ca treaba a mers foarte bine, fara cheltuieli mari si fara o pregatire deosebita in domeniu.”

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

