Planificarea financiara

Unul dintre riscurile cu care se poate confrunta firma dvs. este si riscul financiar, care se manifesta prin aparitia unor dereglari in sistemul de incasari si plati, dereglari care, necontrolate, pot duce la insolvabilitatea firmei si, implicit, la disparitia ei.

Planificarea financiara este un proces prin care trebuie sa previzionati:

  • care vor fi resursele financiare necesare functionarii si dezvoltarii firmei;
  • cand este nevoie de aceste resurse;
  • de unde vor fi ele procurate;
  • care sunt posibilele riscuri de infruntat.

Previziunea financiara exprima planul de dezvoltare financiara a firmei pe baza potentialului si a oportunitatilor de care aceasta dispune.
Planul financiar reprezinta un ansamblu de decizii cu impact financiar, menite sa asigure nu numai functionarea firmei, ci si dezvoltarea ei.

 Perioadele pentru care se face planificarea financiara sunt:

  • pe termen scurt (1 an) – se vizeaza realizarea unui beneficiu maxim, de obicei prin cresterea volumului vanzarilor si reducerea costurilor de productie;
  • pe termen mediu (1-3 ani) – se urmareste inlocuirea (cu unele noi) a unor produse al caror ciclu de viata se apropie de sfarsit sau innoirea tehnologiei de fabricatie pentru produsele inca viabile;
  • pe termen lung (3-5 ani, dar in functie de specificul firmei, planificarea financiara poate ajunge si la 25 ani, de exemplu pentru otelarii) – obiectivul principal nu este profitul, ci cresterea capitalului si extinderea segmentului de piata.

Resursele de care dispune firma pentru acoperirea nevoilor financiare sunt:

  •  
    • interne
  • autofinantarea
  • cesiunea de active (vanzarea unor elemente de activ pentru a-si putea procura capital);
  •  
    • externe
  • imprumuturi bancare
  • credite comerciale
  • subventii (finantari din partea statului, acordate pe baza unei fundamentari riguroase a planului de investitii);
  • cresterea capitalului prin aporturi in numerar sau in natura etc.

Pentru a evita un blocaj financiar, trebuie sa respectati urmatoarele reguli:

  • sa stabiliti nevoile de finantare;
  • sa gasiti sursele de finantare interna;
  • sa determinati necesarul de finantare externa;
  • sa stabiliti momentul cand se vor face imprumuturile.

Echilibrul financiar se obtine atunci cand firma nu isi depaseste capacitatea de a se imprumuta.

Planificarea financiara pe termen scurt

Elementele-cheie ale planificarii financiare pe termen scurt sunt:

  1. determinarea necesarului de fond de rulment si al trezoreriei
  2. planul de trezorerie.

1. Necesarul de fond de rulment si trezoreria neta

Fondul de rulment este partea din capitalul permanent destinata si utilizata pentru finantarea activitatii curente de exploatare.
Fondul de rulment este partea din capitalul permanent destinata si utilizata pentru finantarea activitatii curente de exploatare.
Necesarul de fond de rulment (NFR) este un element de activ reprezentand activele circulante care trebuie finantate din fondul de rulment.
NFR = AC – DC
Unde: AC = active circulante (mai putin disponibilitatile banesti)
           DC = datoriile curente (pe termen mai mic de un an)
Trezoreria neta reprezinta diferenta dintre fondul de rulment (FR) si necesarul de fond de rulment (NFR).
Trezoreria neta reprezinta diferenta dintre fondul de rulment (FR) si necesarul de fond de rulment (NFR).
TN = FR – NFR

2. Planul de trezorerie

Planul de trezorerie este baza planificarii pe termen scurt, scopul lui fiind acela de a prognoza incasarile si platile viitoare.

De obicei se folosesc doua planuri de trezorerie: un plan anual si un plan zilnic.

Planul anual serveste urmatoarelor scopuri:

  • recapitularea in fiecare luna a incasarilor si platilor;
  • compararea rezultatelor obtinute cu prognozele facute si, daca este cazul, efectuarea corectiilor necesare;
  • previzionarea din timp a deficitului de mijloace financiare si cautarea din timp a celor mai bune solutii pentru acoperirea lui;
  • determinarea excedentului de mijloace financiare si cautarea din timp a celor mai bune solutii de plasare a lui (investitii, plasamente financiare etc.).

Prin planul zilnic se urmareste:

  • controlul incasarilor si platilor zilnice cu scopul de a forta accelerarea incasarilor si/sau, atunci cand este cazul, intarzierea platilor;
  • limitarea la maximum a apelarii la credite pentru acoperirea nevoilor de finantare.

Pentru o firma care lucreaza cu sistemul bugetelor pentru fiecare departament, planul de trezorerie este alcatuit din totalitatea planurilor departamentale.

SFATUL NOSTRU
Este necesar sa aveti in permanenta un nivel minimal de lichiditate. Acest nivel trebuie:

  • sa va acopere desincronizarile incasari/plati, generate de factori neprevazuti;
  • sa previna posibilel  probleme ce pot aparea din cauza imposibilitatii de plata din partea clientilor;
  • sa va poata pune la dispozitie lichiditati pentru a beneficia de oportunitatile ce apar pe piata (reduceri de preturi la materii prime, plati in avans cu discount etc.).

Situatia soldurilor lunare ale planului de trezorerie va indica cum trebuie sa procedati la un moment dat:

  • daca soldurile lunare sunt pozitive, inseamna ca nu aveti probleme de finantare pe termen scurt;
  • daca soldurile lunare sunt negative, trebuie sa luati in calcul acoperirea nevoii de lichiditati prin contractarea de credite.

Un plan de trezorerie nu este altceva decat un instrument care va ajuta sa conduceti firma si a carui valoare depinde de corectitudinea datelor utilizate.
Cu cat veti fi mai corect (desi de multe ori este dificil de realizat acest lucru), cu atat vor fi mai mari sansele dvs. de a lua decizii corecte.

EXEMPLU
Managerul firmei ABCD S.R.L., firma care produce ambalaje de unica folosinta, a construit planul de trezorerie – prezentat la pag. P 44/008 – luand in calcul urmatoarele previziuni:

  • cresterea vanzarilor cu cate 100% in primele 4 luni;
  • marfa se va plati 50% la livrare;
  • clientii fideli ai firmei vor plati restul de bani in termen de 30 de zile (30%);
  • vor exista si clienti care vor plati cu o intarziere de 60 de zile (20%);
  • materia prima se va plati 70% la livrare si 30% in ter- men de 30 de zile;
  • plata cheltuielilor administrative se face de obicei dupa ce s-a incheiat luna.

In lunile 1, 2 si 4 se previzioneaza un deficit de numerar (vezi tabelul de mai jos) care se poate acoperi prin aplicarea uneia dintre urmatoarele solutii:

  • un imprumut bancar pe termen scurt;
  • negocierea cu firma producatoare de materii prime a unui alt termen de plata (daca plata s-ar
  • face in 30 de zile de la livrare, deficitul ar exista numai in prima luna);
  • incasarea in timp mai scurt a valorii marfii vandute (80% la livrare si 20% in termen de 30
  • de zile).

4 sfaturi suplimentare la intocmirea planului de trezorerie

Bugetul de trezorerie prezentat in exemplul de mai sus nu contine dobanzile  pentru imprumuturi si nici veniturile obtinute din plasamente financiare. Daca este cazul, acestea trebuie adaugate.
Amortizarea (nefiind o iesire de numerar) nu apare in bugetul de trezorerie decat indirect, prin efectul pe care il are asupra impozitelor de platit.
Toate valorile sunt „previziuni“. Verificati si comparati cat mai des ce v-ati propus si ce ati realizat.
Utilizati „foile de calcul“ (spreadsheets) puse la dispozitie de programele de calculator (Excel, Lotus). Veti putea modifica si testa mult mai multe variante posibile.

Planul de trezorerie al firmei ABCD S.R.L.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: