Managementul lichiditatilor in vremuri de criza

Monitorizarea atenta a ciclului operational

Accesul dificil la finantare se poate traduce in cuvinte mai simple astfel: in caz de urgenta banii de la banci nu mai sunt la fel de disponibili. Cea mai buna solutie intr-o astfel de situatie (care oricum nu depinde neaparat de activitatea firmei noastre) este sa nu ajungem in situatii de urgenta.

Monitorizarea mai riguroasa si mai frecventa a ciclului operational inseamna:

Eliminarea “tensiunilor” de pe ciclul operational: armonizarea duratei de plata a datoriilor la furnizori cu cea de incasare de la clienti.

• Renuntarea la unele produse si redirectionarea resurselor financiare din activitati care prin natura lor fie imobilizeaza volume mari de numerar, fie sunt imprevizibile din acest punct de vedere, catre activitati care reduc riscul penuriei de cash.

• Ajustarea/cresterea marjelor
cu riscul penuriei de numerar: “franarea” unor activitati care se dovedesc a fi prea riscante din punctul de vedere al numerarului se poate face si prin cresterea preturilor respectivelor produse/servicii. Deosebirea in aceasta situatie este ca produsul/serviciul va fi in continuare disponibil, dar il vom produce doar in masura in care clientul este dispus sa plateasca un pret mai mare.

• Apelarea la finantari din partea asociatilor: asociatii raman in continuare o sursa de finantare foarte buna pentru firme, chiar si numai prin neridicarea dividendelor, atunci cand alte surse sunt greu de gasit. O astfel de masura determina si scaderea gradului de indatorare a firmei, lucru care o face (cel putin la nivel teoretic) mai putin vulnerabila la fluctuatiile costurilor de finantare.

• Hedging: termenul poate parea complicat la prima vedere, insa mecanismul este destul de simplu. in situatia in care avem obligatii de plata in valuta, ne putem proteja de efectele negative ale fluctuatiilor cursului valutar prin a ne asigura si venituri “legate” de aceeasi valuta. In acest fel ramanem imuni la fluctuatii.

• Ajustarea capitalului de lucru la noul volum al vanzarilor

O alta capcana in care managerii ar putea sa cada este ignorarea realitatii din cifra de afaceri: vanzari mai mici in perioada care urmeaza nu inseamna neaparat o reducere a competitivitatii firmei noastre, ci o modificare in volumul intregii piete. Daca produsul nostru este in continuare la fel de atractiv in comparatie cu concurenta, tot ce avem de facut este sa ajustam nivelul activitatii la cererea mai redusa.

Stocurile, creantele si datoriile la furnizori trebuie sa aiba legatura directa cu volumul cifrei de afaceri. Daca vanzarile sunt in scadere cu un anumit procent, atunci si elementele capitalului de lucru trebuie sa se reduca proportional.

• Chiar daca furnizorii nostri ne vor oferi discounturi pentru a ne aproviziona la acelasi ritm, surplusul de stoc imobilizeaza cash. Faptul ca nu stim cat dureaza pana la relansarea vanzarilor inseamna ca banii imobilizati in aceste stocuri mai “ieftine” s-ar putea sa nu mai fie recuperabili in timp util.

• Chiar daca suntem tentati sa oferim perioade mai mari de plata a creantelor pentru a incuraja cumpararea produselor noastre in aceleasi ritmuri, sa nu uitam ca si creantele imobilizeaza numerar. In perioada care urmeaza poate fi mai intelept sa sacrificam volumele de vanzari in favoarea fluentei fluxului de numerar.

• Reconsiderarea proiectelor de investitii

Desi cuvantul criza aduce mai degraba a “panica”, noi credem ca in mintea intreprinzatorilor ar trebui sa sune mai degraba a “prudenta”. De aceea, sfatul nostru nu este sa abandonati proiectele de investitii, ci mai degraba sa le reganditi astfel incat:

• Sa nu absoarba numerar peste valorile pe care firma le poate genera. Iar prudenta inseamna ca situatia din prezent trebuie ajustata pentru a reflecta un scenariu cel putin cu 30% mai pesimist in perioada urmatoare.

• Sa fie capabile la randul lor sa genereze cash intr-o perioada cat mai scurta de la punerea in functiune, eventual (dar nu neaparat) in detrimentul unei marje de profit mai mari.

• Sa creasca flexibilitatea firmei din punctul de vedere al activitatilor/produselor oferite deoarece in perioada de relansare a vanzarilor resursele financiare vor deveni din nou accesibile, iar intrebarea care se va pune in acel moment va fi: care este produsul cel mai avantajos pentru a fi lansat? (atat din punctul de vedere al cererii de pe piata cat si din perspectiva nevoilor de numerar).

In concluzie la cele de mai sus, din punct de vedere financiar navigarea prin apele agitate ale perioadei viitoare se poate face cu succes in special daca avem in minte lichiditatea. Fiecare decizie de business are efecte financiare si de aceea credem ca este bine sa avem calculele bine facute si sa directionam resursele firmei spre acele activitati care pot mentine lichiditatea si pot propulsa compania dincolo de pericolele pe care mediul macroeconomic le va aduce.

(sursa)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: