Intreprinzatori celebri: Poti sa conduci 200 de firme simultan?

Englezul Richard Branson este o figura in lumea afacerilor. Genul de om care risca orice pentru a pune in practica o idee sau fie si numai pentru a-si sustine un punct de vedere.

Este presedintele companiei Virgin, in fapt un imperiu care include peste 200 de firme, cu cele mai diverse domenii de activitate: casa de discuri, transport aerian si feroviar, telefonie mobila, bauturi racoritoare, safari in Africa, super-marketuri, hoteluri, Internet etc. – toate sub marca Virgin.

Am facut atunci mai multi bani decat vazusem vreodata”, isi aminteste Richard Branson. “Si tot atunci s-a nascut si numele companiei – Virgin – pentru ca eram virgin in afaceri.” Din pacate, o greva a lucratorilor in domeniul postal i-a cam dat peste cap planurile de succes, asa ca a fost fortat sa caute un spatiu pentru un magazin unde sa continue vanzarea de discuri.

Constient ca amplasamentul e totul, a cautat ceva foarte bine pozitionat si nu s-a lasat pana n-a gasit: un spatiu nefolosit in incinta unui magazin de pantofi. Mai mult chiar, a luat acest spatiu pe gratis, reusind sa-l convinga pe proprietar ca oferta de discuri va atrage o gramada de oameni in magazin, cu efecte benefice si asupra vanzarilor de pantofi. Si, intr-adevar, la inaugurare, coada de vizitatori avea peste 100 m. Ce a urmat?

Un om foarte, foarte ocupat

Pe scurt, principalele  momente din istoria companiei Virgin au fost:

1972 – Branson infiinteaza casa de discuri Virgin Records. Primul artist cu care a colaborat a fost Mike Oldfield, iar albumul produs atunci, “Tubular Bells” s-a vandut in 5 milioane de copii! Alte nume grele din portofoliu: Janet Jackson, Genesis, Phil Collins, Rolling Stones, Belinda Carlisle, Sex Pistols. Virgin Records a ajuns, usor-usor, intre primele sase case de discuri din lume, extinzandu-si activitatea in toate domeniile legate intr-un fel sau altul de domeniul muzical: tiparirea de afise, publicatii de specialitate, studiouri de inregistrari. A fost cumparata in 1992 de Thorn EMI pentru aproape 1 miliard $.

1984 – se naste Virgin Atlantic Airlines, o companie aeriana care pune la mare pret confortul calatorilor: scaune-pat, monitoare video individuale, servicii de masaj si manichiura. “Am inceput aceasta afacere direct cu o gaura de 1,5 milioane $”, isi aminteste Branson. “La un zbor de proba, avionul a nimerit intr-un stol de pasari, un motor s-a defectat, iar compania de asigurari n-a vrut sa acopere paguba.”

1993 – apare (emite pentru prima oara) postul Virgin Radio. Va fi vandut, opt ani mai tarziu, catre Ginger Media Group pentru 85 de milioane de lire sterline.

1994 – se lanseaza pe piata Virgin Vodka si Virgin Cola.

1999-2002 – apar pe banda Virgin Mobile (telefonie), Virgin Cars (inchirieri auto), Virgin Wines (vinuri), Virgin Travelstore (turism), Virgin Money (servicii financiare).

Combustibil ecologic, studio de animatie, cluburi de fitness… lista continua. Ultima mare oportunitate pe care Richard Branson se gandeste s-o exploateze este turismul in… spatiu (Virgin Galactic). Ideea presupune o investitie de 121,5 milioane $, mare parte din aceasta suma mergand catre constructia a cinci navete spatiale de uz comercial.

Planul de afaceri ia in calcul 50 de clienti lunar pentru o experienta de trei zile deasupra atmosferei terestre, la pretul de 200.000 $. Este de 4,5 ori salariul mediu anual in S.U.A., dar, spune Branson, “excursiile private in spatiu deschid o noua era. Vom merge pe orbita, vom merge pe Luna. Este o afacere care nu are limite.”

Branson are chiar si o insula proprie (Virgin Island) pe care o inchiriaza la pretul de 25.000 $ pe zi. “Sunt unul dintre foarte putinii intreprinzatori care au reusit sa atinga varsta de 50 de ani fara sa dea niciodata faliment”, spune el despre sine.

Desigur, nu toate afacerile pe care le-a pus pe picioare merg ca pe roate – bautura Virgin Cola n-a rupt gura targului in S.U.A., iar lantul de magazine Virgin Brides (”Mirese virgine” – ce idee de marketing!) are… un singur magazin, in Manchester, Anglia. Dar asta conteaza mai putin cand privim rezultatele pe ansamblu: valoarea companiei Virgin este estimata de revista Forbes la peste 6 miliarde $, iar averea personala a lui Richard Branson – la 2,2 miliarde.

A inceput afacerile la varsta de 16 ani, cand inca era elev la liceu. Ideea sa? O revista pentru studenti, intitulata mai mult decat sugestiv… “Student”. Iar ca sa faca rost de banii necesari a apelat la o tactica destul de des intalnita: vanzarea in avans de spatiu publicitar in interiorul revistei, inainte, deci, de aparitia primul numar.

L-a ajutat faptul ca multe firme aveau ca segment-tinta studentii, astfel ca promisiunea unei publicatii serioase, distribuite la nivel national, le-a starnit multora interesul. A strans atunci 8.000 $, bani cu care si-a acoperit complet costul primului tiraj editat. Si si-a permis ca acest prim tiraj sa-l distribuie gratuit, pentru popularizarea rapida a publicatiei.

“Eu nu am vrut decat sa dau curs unei pasiuni si sa editez o revista”, povesteste Branson. “Dar foarte curand m-am trezit ca nu ma ocupam doar de continutul editorial, ci alergam si dupa publicitate, organizam distributia, faceam marketing.

Eram deja om de afaceri.” Iar visul acestui om de afaceri adolescent era unul foarte simplu si lipsit de mari ambitii: sa reuseasca sa faca atatia bani cat sa-si plateasca facturile si sa mentina revista in viata. In scurt timp, insa, lucrurile s-au schimbat.

Branson loveste decisiv: discuri muzicale prin postaLa sfarsitul anilor ‘60, proaspatul intreprinzator a sesizat interesul crescut al tinerilor pentru muzica pop, asa ca s-a hotarat sa vanda discuri. Prin posta. Suportul publicitar il avea deja (insasi revista “Student”, care se adresa chiar cui trebuia), astfel ca i-a fost usor sa-si promoveze oferta de discuri muzicale. “Comenzile au curs non-stop.Managementul proiectelor de succes

Care este secretul succesului?

Cu cateva sute de afaceri demarate la activ, Richard Branson are, cu siguranta, ceva de spus in domeniul business-ului. Sfatul sau catre viitorii intreprinzatori este urmatorul: “Din moment ce 80% din viata ti-o petreci muncind, ar fi bine sa iti si placa ce muncesti. Eu, de exemplu, intotdeauna am investit doar in lucruri care mi-au placut sau m-au interesat.

Cauta, asadar, sa legi o afacere de un domeniu care iti place si va fi perfect. Succesul nu apare daca te gandesti doar cum sa faci cat mai multi bani. Fa ceva cu pasiune si banii vor veni in mod natural.”

(sursa )

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: