Descrierea afacerii si clientii / concurenta intr-un plan de afaceri

Oferiti aici cititorului informatiile necesare despre cadrul (contextul) in care se desfasoara afacerea respectiva. Creati doar o imagine de ansamblu, deci nu este nevoie sa intrati in detalii foarte amanuntite ale unei afaceri.

Cadrul general
Cadrul general trebuie sa arate contextul din punct de vedere institutional in care se va desfasura sau se desfasoara afacerea. Adica, aici trebuie sa descrieti daca un plan de afaceri este doar o linie de activitate a unei firme sau acopera toata activitatea S.R.L.-ului.

Misiunea

Existenta unei misiuni este foarte importanta. Ea trebuie sa inspire incredere celui care o citeste/afla si sa arate de ce firma a urmat un anumit drum (dezvoltare) pana in acel moment, de ce si-a propus sa faca anumite lucruri in viitor. De exemplu, de ce a ales ca pe viitor sa dezvolte un anumit sortiment de produse, si nu altele.

Obiectivul
Obiectivele sunt tinte concrete pe care firma isi propune sa le atinga intr-un termen mediu sau scurt. Spre deosebire de misiune, un obiectiv trebuie sa fie de tip SMART.

Adica, el trebuie sa fie simultan:

Specific
Masurabil
Adecvat temporar
Realistic
Tangibil

Locul de desfasurare

Locul de desfasurare a unei afaceri nu este obligatoriu sa fie si locul unde isi are firma sediul social. Nici macar nu este obligatoriu ca locul de desfasurare a afacerii sa fie locul unde firma are o filiala sau un punct de lucru declarat. Cand mentionati intr-un plan de afaceri locul de desfasurare a activitatilor trebuie sa dati detalii si despre cum veti avea acces la locul respectiv (o sa fie pus la dispozitie gratuit de proprietar, o sa fie inchiriat, cumparat).

Managementul
Managementul afacerii reprezinta setul de resurse umane si instrumente ce vor fi folosite pentru conducerea afacerii.

Componenta de resurse umane inseamna de fapt partea de conducere (de decizie) din organigrama afacerii respective (directori, sefi de departamente, coordonatori de proiect, coordonatori de activitati).

In cazul in care structura organizationala este destul de mare, intr-un plan de afaceri putem sa ne oprim in descrierea echipei manageriale dupa a doua treapta ierarhica, de sus in jos, pornind de la Directorul General (sau de la pozitia cea mai inalta in firma).

De cele mai multe ori, la S.R.L.-uri patronii au un rol activ in managementul afacerii. In aceste cazuri, pentru a crea o imagine corecta trebuie sa mentionati rolul si gradul de implicare al patronilor.

Managementul firmei va fi asigurat de unul dintre asociatii societatii care acopera si pozitia de administrator al firmei. Pentru implementarea planului operational va fi angajat un Director Executiv, cu experienta de minimum 7 ani intr-o pozitie de conducere similara.

Modelul de afacere
In cazul in care afacerea respectiva se poate desfasura folosind mai multe modele teoretice, intr-un plan de afaceri trebuie mentionat ce model a fost ales si de ce.

De asemenea, tot aici trebuie sa faceti o descriere a genului de afacere la care v-ati gandit, in cazul in care exista o anumita tipologie sau teorie cunoscuta de publicul larg sau de mediile de specialisti.

Produse/servicii oferite
Acesta este unul din punctele-cheie ale afacerii sau activitatii pe care vreti sa o descrieti. Produsele si serviciile pe care le oferiti sunt instrumentele prin care incercati sa va atingeti obiectivele propuse. Ele reprezinta partea cea mai “vazuta” a afacerii dvs. in aceasta sectiune trebuie sa dati cat mai multe detalii despre produsele si serviciile pe care vreti sa le oferiti.

Este esential sa mentionati:

Ce deosebeste produsele sau serviciile dvs. de cele similare existente pe piata in acel moment astfel incat clientul sa cumpere de la dvs., si nu de la concurenta.

Care sunt principalele caracteristici tehnice ale ofertei dvs., cum se armonizeaza ele cu legislatia in vigoare (sau care putem preconiza ca o sa fie adoptata, cum e de exemplu legislatia Uniunii Europene) si care este legatura intre produsul sau serviciul dvs. si ultimele tendinte sau dezvoltari in plan international.

Clientii (sau grupul-tinta) si concurenta
Aici trebuie descrisa relatia dvs. cu lumea externa firmei, precum si contextul, in sens mai larg, in care veti actiona.

1. Clientii (sau grupul-tinta)
Clientii sau grupul-tinta sunt cei carora va adresati produsele si serviciile. Existenta sau inexistenta lor defineste succesul sau insuccesul afacerii dvs. Din aceasta cauza, ei nu trebuie vazuti ca ceva exterior firmei, ci ca pe o valoare (un activ) pe care firma o are la un anumit moment dat. Clientii trebuie identificati, caracterizati. Este necesar sa identificati nevoile pe care le au si sa ii clasificati in functie de aceste nevoi.

Cele mai folosite criterii de clasificare a clientilor unei firme sunt:
– varsta;
– statutul social;
– componenta familiei (numarul de membri, numarul de copii, varsta acestora);
– veniturile lunare pe care le au;
– locul de resedinta (localitate sau cartier sau strada);
– locul de munca;
– obiceiurile;
– produse consumate;
– criteriul geografic (tara de resedinta, regiunea).

2. Concurenta
Concurenta trebuie vazuta ca un rau necesar. Daca nu ar exista concurenta, lumea s-ar dezvolta mult mai incet. Concurentii sunt cei care stau tot timpul cu ochii pe dvs., va pandesc greselile.

In permanenta trebuie sa urmariti ce aduc nou si ce schimbari fac concurentii firmei dvs. si sa incercati sa prevedeti toate acestea si sa le luati in calcul. De aceea, intr-un plan de afaceri trebuie sa aratati ca v-ati preocupat si va veti preocupa in continuare de aceasta problema.

Concurenta poate fi impartita in doua categorii:

– concurenta directa, constituita din cei care ofera acelasi produs ca si noi si se adreseaza (sau se pot adresa) acelorasi clienti.

– concurenta indirecta, constituita din cei care ofera produse sau servicii similare cu cele pe care vrem noi sa le oferim, dar care rezolva aceeasi problema sau se adreseaza acelorasi nevoi.

3. Furnizorii
Furnizorii trebuie sa fie partenerii dvs. de nadejde, cei pe care va puteti baza atunci cand aveti nevoie.

Calitatea produselor si serviciilor oferite de dvs. depinde in mod esential de calitatea furnizorilor pe care ii aveti si a produselor pe care le luati de la ei.

Foarte important sa aratati cum o sa va alegeti furnizorii, care sunt criteriile de selectie (si nu uitati ca aceste criterii nu trebuie sa fie doar de ordin financiar), cum veti monitoriza si evalua relatia cu acestia.

(sursa )

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: