Afacerea responsabila din punct de vedere economic si social

Globalizarea conduce la modificari profunde si in activitatea companiilor. Pentru a raspunde noilor provocari, in ultimii ani s-a conturat conceptul de „responsabilitate sociala a companiilor”.
Odata cu acest nou concept a fost lansat principiul conform caruia eficacitatea firmelor nu va mai fi apreciata doar in functie de performantele economice ale acestora.

Daca doriti ca firma dvs. sa functioneze pe termen lung si sa ramana competitiva in contextul unei economii tot mai globalizate, trebuie sa elaborati strategii si politici in vederea transformarii firmei intr-o afacere responsabila din punct de vedere social.

Indiferent de marimea lor, companiile trebuie sa devina mult mai implicate in problemele sociale. Din acest punct de vedere, un studiu realizat de Committee for Economic Development din SUA sugereaza urmatoarele perspective ale societatilor:

  • Cercul intern (la nivelul firmei) – cuprinde responsabilitatile de baza precise, necesare pentru realizarea obiectivelor economice: produsele, serviciile, locurile de munca si cresterea economica a societatii.
  • Cercul intermediar (la nivelul mediului in care se desfasoara afacerea) – cuprinde responsabilitatile referitoare la indeplinirea obiectivelor economice in conditiile constientizarii importantei aspectelor sociale: conservarea mediului, conditiile de angajare si relatiile cu salariatii, informarea corecta si completa a consumatorilor, precum si tratamentul fata de acestia.
  • Cercul exterior (in contextul strategiilor din tara respectiva si chiar in afara granitelor) – cuprinde responsabilitatile noi care apar si pe care orice firma trebuie sa si le asume, chiar daca nu sunt foarte vizibile inca pe scara larga, in societate.

Conform acestei ultime perspective, firmele trebuie sa devina implicate in imbunatatirea activa a mediului social; trebuie sa sprijine rezolvarea problemelor sociale, precum saracia si celelalte probleme cu care se confrunta mediul in care isi desfasoara activitatea, mergand pana la afirmarea responsabilitatii sociale in afara granitelor tarii, in contextul globalizarii economice.

Ce inseamna, de fapt, responsabilitatea sociala a companiei?

  • Actiuni cu caracter umanitar menite sa „indulceasca” impactul activitatii unei companii?
  • Simpla respectare a legislatiei, adica minimum obligatoriu pentru ca firma respectiva sa poata exista?
  • Politica de PR, adica inca un instrument formal prin care o companie isi asigura un loc in competitia economiei de piata?

Responsabilitatea sociala a companiei este modalitatea in care o firma isi desfasoara activitatea in cadrul sistemului legislativ si al reglementarilor stabilite de societate, in conformitate cu drepturile universale ale omului.

Departamentul Resurse Umane are un rol esential in realizarea unui comportament responsabil social in firma. Reflectarea responsabilitatii sociale la nivelul firmei consta in detalierea si implementarea unor actiuni specifice echitabile, care sa favorizeze un climat etic promotor de sanse egale pentru toti angajatii, in toate activitatile de resurse umane: selectie, dezvoltare, promovare, evaluare.

Fisele de post, regulamentul intern, politicile firmei, procedura de evaluare a performantelor sunt mecanisme ce stabilesc si aduc la cunostinta standardele firmei.
Felul in care o companie indica sau nu regulile de conduita reflecta valorile managementului si influenteaza direct adoptarea unui comportament responsabil social.

(sursa)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: