Cum colectati creantele simplu si eficient

Doriti sa fiti asigurati impotriva neplatii facturilor emise si sa eliminati pierderile din creante nerecuperate?
Va intereseaza un management eficient al banilor neincasati care sa va permita reducerea cheltuielilor si a timpului alocat acestui scop? Daca va confruntati cu astfel de probleme, este bine sa stiti ca mai multe banci comerciale din Romania, dar si diverse companii private din domeniul financiar si-au dezvoltat un portofoliu de servicii specifice care va permit recuperarea banilor cu cheltuieli mai mici si cu o rata de succes superioara.

Analiza situatiei existente

Conform unui studiu realizat de Coface Romania, lider in furnizarea serviciilor de informatii de afaceri si recuperari de debite in Europa Centrala si de Est, sectoarele de risc cu grad mare de neincasare a facturilor la termen sunt: industria textila, industria mobilei, constructiile si transporturile. Coface mai arata ca, in tara noastra, media intarzierii la plata a unei facturi este de 30-60 de zile, platile efectuate mai rapid fiind cele catre partenerii internationali.
De foarte multe ori, operatiunile de recuperarea creantelor sunt costisitoare, presupunand cheltuieli cu personalul dedicat acestei activitati, cheltuieli administrative (posta, telefon, fax) si, nu in ultimul rand, foarte mult timp alocat.
Aceasta problema depaseste uneori capacitatile departamentului financiar, implicand, de pilda, si angajatii din vanzari, ceea ce inseamna costuri suplimentare greu de cuantificat si de suportat.

Strategia de reducere a costurilor

Colectarea creantelor, recuperarea lor si factoring-ul fac astazi obiectul unor servicii aflate in portofoliul bancilor comerciale sau al diverselor companii private specializate in consultanta financiara. Ce sunt si cum va ajuta de fapt aceste servicii sa va recuperati banii fara sa cheltuiti foarte mult? Cea mai buna metoda de a intelege cum functioneaza aceste servicii este o trecere in revista a lor, cu tot cu avantajele pe care le aduc din punctul de vedere al economiei de costuri.

Colectarea creantelor
Acest serviciu se aplica pentru creante ce nu au o vechime mai mare de 45 de zile. Pentru incasarea lor, eforturile si timpul pierdut al angajatilor dumneavoastra nu isi gasesc rentabilitatea. Indiferent de cine este prestat, acest serviciu consta in transmiterea catre debitor a trei notificari de plata amiabile, succesive, la un interval de 7 zile calendaristice una fata de cealalta. Tot ce aveti de facut este sa transmiteti saptamanal catre firma care va presteaza acest serviciu o baza de date care va cuprinde informatii referitoare la debitori: denumire, adresa, tel/fax/mobil, e-mail, reprezentant legal, numarul, data si valoarea fiecarei facturi emise, valoarea restanta a fiecarei facturi, suma totala ramasa neachitata.

Avantaje
Merita sa apelati la un astfel de serviciu pentru faptul ca indiferent de valoarea facturilor neincasate sau de sumele ce vor fi recuperate, toate costurile de redactare si transmitere a celor 3 notificari vor fi suportate de catre compania care presteaza serviciul.
Comisioanele percepute nu se calculeaza la valoarea sumelor colectate, ci la numarul de clienti contactati.
Exemplu: 50 de euro pentru un 1-25 de debitori/luna, 100 de euro pentru 26-100 de debitori pe luna.
Alte avantaje: economie in cheltuielile cu personalul, reducerea cheltuielilor administrative, reducerea timpului acordat de dumneavoastra acestor probleme.

Recuperarea creantelor
Metodele de lucru in cazul procedurii amiabile cuprind: investigatii ale solvabilitatii si bunurilor debitorului, identificarea asociatilor si administratorilor societatii, discutii telefonice, notificari, intalniri directe.
In 90% din cazuri, aceasta metoda si-a dovedit eficienta, spun specialistii. In situatia in care in urma acestor demersuri, debitorul nu plateste factura, se va demara procedura litigioasa de recuperare a datoriei prin chemarea in judecata a datornicului, urmata de executarea silita a acestuia.
In practica, s-a constatat ca sumele cheltuite de o companie care decide sa preia pe cont propriu aceasta activitate depasesc 30% din valoarea facturilor.

Avantaje
O mare parte din companiile care ofera astfel de servicii merg dupa politica: „Nu recuperam – nu platiti nimic“. Totodata, nu vi se solicita nici o plata in avans sau alte taxe de administrare a dosarului. In caz de succes, onorariul consta intr-un comision de maximum 20% din valoarea debitului, in functie de vechimea si cuantumul acestuia. Important este ca acest onorariu e perceput la momentul recuperarii reale si efective a creantei.
Economisiti banii rezultati din reducerea cheltuielilor administrative si din diferentele de eficienta in controlul incasarilor. Companiile specializate detin si instrumentele de reducerea timpul necesar pentru colectarea tuturor creantelor. Serviciul de recuperare creante va ofera si posibilitatea de a va intregi patrimoniul ca urmare a unor facturi neincasate, contracte neonorate, imprumuturi nerestituite sau orice alte creante neincasate.
Nu trebuie decat sa trimiteti companiei cu care lucrati documentele care stau la baza creantei dumneavoastra prin e-mail si scapati de parcurgerea tuturor etapelor mai sus mentionate.

Factoring
Intr-un limbaj mai comun, operatiunea de factoring consta in vanzarea facturilor cu plata la termen catre o banca sau o societate specializata.
Aceasta plateste imediat 80% din contravaloarea facturilor cumparate de la societatea dumneavoastra. Diferenta ramasa de 20% va fi platita de banca sau de compania specializata dupa ce incaseaza contravaloarea facturilor de la debitorii dumneavoastra. Concret, factoring-ul este mecanismul de finantare prin care se obtin rapid lichiditati prin vanzarea de facturi a caror scadenta are termen scurt.
Trebuie sa aveti in vedere doua costuri care se solicita in cadrul contractuluide factoring: dobanda (care se aplica la partea finantata a facturii, de 80%) si comisionul de factoring ce se aplica la valoarea totala a facturii, dar care este negociabil.
Factoring-ul implica totusi costuri mai ridicate decat celelalte doua servicii, sumele alocate pentru aceasta operatiune putand fi altfel folosite de IMM pentru eficientizarea afacerii. De aceea este folosit mai mult de companiile care deruleaza activitati de import-export.

Motive pentru a apela la serviciul de factoring:
– Plata la timp sau in avans a furnizorilor pentru obtinerea discounturilor financiare;
– Obtinerea rapida a capitalului circulant;
– Indreptarea atentiei asupra dezvoltarii afacerii;
– Cresterea volumului vanzarilor;
– Eliminarea riscului si a creantelor neincasate;
– Pastrarea echitatii, nefiind nevoie sa renuntati la o parte a afacerii pentru a obtine finantare;
– Neacumularea de noi datorii.

Actionati ACUM!
Daca aveti facturi mari neincasate, nu mai stati pe ganduri!
Discutati cu directorul economic sau financiar si stabiliti care sunt serviciile de care aveti nevoie: colectare, recuperare, factoring.
Apelati la firme specializate, altfel riscati sa investiti in aceasta operatiune mai mult decat valoarea facturilor incasate.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: