Cum se poate pune pe picioare o sala de fitness

Interviu cu Florin Sangerozan, producator de aparate de fitness si bodybuilding

Idei de AFACERI: Domnule Sangeorzan, care ar fi cerintele minime – suprafata, dotari, personal – pentru o sala de fitness? O sala mica poate avea succes?
Florin Sangeorzan: O sala mica poate avea succes intr-un cerc restrans sau intr-un circuit inchis, cum sunt salile unor institutii sau cele din cadrul hotelurilor. In schimb, o sala destinata publicului trebuie sa aiba cel putin 300 mp: 50 mp pentru aerobic, 50 mp pentru cardio, 100 mp fitness si 100 mp culturism, plus spatii pentru vestiare, grup social, bar. Ca personal – cel putin doua persoane la receptie si trei instructori. Dotarea cu aparate a unei sali de aceste dimensiuni si cu o asemenea structura presupune o investitie de 25.000-30.000 de euro, in conditiile in care preturile aparatelor variaza intre 500 si 1.200 de euro per aparat specializat pe o grupa de muschi.

Idei de AFACERI: Exista vreo regula privind pozitionarea aparatelor in spatiul salii?
Florin Sangeorzan: Se practica, in general, o grupare a aparatelor in functie de scopurile in care sunt folosite: astfel, langa aparatele pentru cardio se amplaseaza cele pentru exercitii care pot fi efectuate si de catre femei; iar aparatele pentru lucrul cu greutati mari, precum si cele utilizate cu precadere de catre barbati sunt grupate pe o alta latura a salii.

Idei de AFACERI: Intreprinzatorul trebuie sa aiba o experienta in domeniul exercitiilor fizice sau o pregatire de specialitate?
Florin Sangeorzan: O sala de fitness este o afacere. Din acest motiv, cel care investeste in ea nu trebuie sa aiba pregatire de specialitate, atata vreme cat nu-si propune sa se ocupe direct de antrenamentul clientilor. In schimb, instructorii, adica cei care intra in contact direct cu clientii si care supravegheaza desfasurarea antrenamentelor, trebuie sa aiba o buna pregatire teoretica si practica.

Idei de AFACERI: Cine sunt clientii obisnuiti ai unei sali de fitness? Care sunt motivatiile lor?
Florin Sangeorzan: Clientii provin din diferite medii sociale si au varste cuprinse intre 10 si 60 de ani. Ceea ce au cu totii in comun este preocuparea pentru propria imagine. Unii sunt sportivi amatori, care se pregatesc pentru competitii, altii fac miscare la recomandarea medicului, pentru a-si ameliora problemele de sanatate sau a preveni riscurile asociate cu obezitatea si sedentarismul. Sunt insa si clienti care fac fitness strict pentru a arata bine, deoarece, in multe situatii, un trup frumos lucrat si radiind de sanatate este un argument tacit in afirmarea sociala si, poate, chiar in cariera.

Idei de AFACERI: Cum pot fi atrasi clientii la sala? Ce anume ii poate determina sa nu mai revina?
Florin Sangeorzan: Cei mai multi clienti noi sunt atrasi de clientii vechi. Este cea mai eficienta metoda de promovare, cu conditia ca sala sa ofere un intreg ansamblu de facilitati: aparate cat mai diverse, instructori specializati, curatenie, o ambianta placuta, siguranta in ceea ce priveste lucrurile personale lasate la vestiar, grupuri sociale perfect curate, apa calda la dusuri in permanenta, prosoape pentru utilizarea aparatelor, igienizarea periodica a tapiteriei aparatelor, aer conditionat.
Lucrurile care-i pot determina pe clienti sa renunte la frecventarea unei sali sunt dezinteresul instructorilor, lipsa de curatenie si aglomeratia.

Idei de AFACERI: Cum arata o zi obisnuita din viata unui patron de sala de fitness?
Florin Sangeorzan: N-as putea sa va spun cum e o zi din viata unui patron de sala de fitness, pentru ca e foarte posibil ca patronul sa nu fie si instructor, deci sa fie foarte putin prezent la sala. Dar chiar daca nu e prezent zilnic, el trebuie sa se ocupe de aprovizionarea cu produse specifice – apa minerala, bauturi energizante, sucuri de fructe, suplimente nutritive si sa aiba grija de curatenia si intretinerea salii, precum si de efectuarea reviziilor periodice ale aparatelor si de service-ul aparatelor stricate.

Idei de AFACERI: Estimati va rog un profit lunar in aceasta afacere…
Florin Sangerozan: Intr-o sala care indeplineste cerintele minime de suprafata (300 mp) pot lucra simultan 100 de clienti. Daca luam in calcul numar de 300 de clienti cu un abonament mediu de 80 de lei, avem incasari de 24.000 de lei lunar. Desigur, din aceasta suma se scad cheltuielile – e vorba aici de chirie, de salariile personalului si de o serie de alti factori. Aceste cheltuieli variaza de la caz la caz, dar, pe ansamblu, se poate spune ca profitul net al unei sali de fitness se situeaza intre 20% si 30% din veniturile incasate.

Idei de AFACERI: Care este cea mai mare greseala pe care o poate face un patron de sala de fitness?
Florin Sangeorzan: Sa considere incheiata problema odata ce sala a fost data in functiune si si-a atras un numar multumitor de clienti. Succesul unei sali de fitness nu este garantat doar de amenajarea si echiparea corecta a salii. Desigur, echiparea este o conditie esentiala, dar cred ca succesul vine si din serviciile asociate: instructori bine pregatiti si atenti, un orar cat mai extins de functionare, o grila cat mai diversa de abonamente. De asemenea, sunt extrem de importante serviciile conexe: masaj, sauna, solar, acolo unde spatiul permite.

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: