Inceputurile afacerilor cu materiale publicitare in Romania

Pana la Revolutie, nu puteam vorbi de publicitate. Singura publicitate era “agitatia vizuala”, insemnand realizarea de panouri cu “Stima noastra si mandria”, “Ceausescu si poporul”. Fiecare intreprindere era obligata sa aiba unul-doi oameni mai indemanatici care se se ocupe de aceste panouri, folosind pensula, vopseaua, rigla, compasul, foarfeca si hartia milimetrica, plus alte scule improvizate menite sa usureze munca (tipare, suflici).
Dupa Revolutie, normal, lucrurile s-au schimbat radical. Au aparut materialele publicitare moderne de tipul casete (luminoase sau nu), bannere, panouri, inscrisuri pe diferite suporturi (vitrine, utilaje, mijloace de transport), realizate de ateliere specializate pe acest domeniu numit generic “sign making”.

Scurt ABC tehnologic
Totul se reduce la aplica niste folie auto-adeziva, decupata dupa un model initial, pe suportul-tinta, iar pentru aceasta este nevoie de un calculator, un scanner, o imprimanta color si un cutting-plotter.
Calculatorul ajuta la realizarea modelului, indiferent ca este vorba de un simplu nume de firma sau de un montaj complex, cu sigle si detalii de finete. Scannerul este necesar atunci cand modelul contine o imagine greu de reprodus, care poate fi introdusa in calculator numai prin scanare. Odata ce modelul a fost pus la punct si apare cu toate detaliile pe monitor, se printeaza o mostra color si aceasta este prezentata clientului pentru aprobare. Cutting-plotterul este un echipament periferic ce traseaza si taie in acelasi timp, pe folie, contururile furnizate de calculator. Inainte de aceasta operatie are loc separatia culorilor, procedeu prin care fiecare portiune de aceeasi culoare este inregistrata separat, pentru a putea fi taiata dintr-o folie de culoarea respective.

Urmeaza operatii manuale, legate de transpunerea foliei pe suportul-tinta:
1. indepartarea suprafetelor de umplutura. Astfel, portiunile de folie care incadreaza, de exemplu, literele conturate si taiate de cutting-plotter sunt indepartate prin dezlipire de pe filmul suport al foliei. Pe film raman doar literele, exact in aceeasi formatie in care vor aparea in final si pe suportul-tinta.
2. aplicarea foliei de transfer. Folia de transfer este o folie care se aplica peste literele/simbolurile autoadezive rezultate in urma decuparii. Aderenta dintre folia de transfer si litere/simboluri este mai mare decat cea dintre acestea si filmul-suport, astfel incat, tragand de folia de transfer, decupajul va ramane pe ea.
3. aplicarea decupajului autoadeziv pe suportul-tinta. Folia de transfer pe care este lipit decupajul se aplica pe suportul-tinta. Aderenta dintre acesta si decupaj este mai mare decat cea dintre decupaj si folia de transfer, ca urmare, la dezlipirea acesteia din urma, decupajul va ramane pe suport.
Ultimele doua operatiuni sunt urmate de o nivelare, cu o rola din plastic sau cauciuc, pentru a se elimina aerul si a se obtine o aderenta cat mai buna.
Suportul-tinta este fie o vitrina, fie o banda lata din PVC (in cazul unui banner), fie caroseria unui autoturism. Este esential ca de pe acest suport sa se indeparteze urmele de murdarie, catran, ceara, grasime sau fum, folosind un decapant obisnuit. Exista si situatii cand este necesara folosirea unor decapanti speciali, de exemplu la aplicarea decupajului pe carena unei ambarcatiuni, care ar putea prezenta urme de mucegai.

Produse foarte solicitate: firmele luminoase
Practic inexistente inainte de 1990, firmele luminoase au inceput sa apara incet-incet in peisajul oraselor mari din Romania. Unele de dimensiuni reduse, sub 1 mp, specifice micilor magazine stradale, altele uriase, amplasate in zonele ultra-centrale si vizibile de la 1 kilometru.
In principiu, toate aceste firme luminoase sunt compuse dintr-o structura metalica (aluminiu pentru cele usoare si fier-beton pentru cele grele), o cutie de plastic transparenta, cu tuburi luminoase montate in interior si o inscriptie autocolanta care se lipeste pe suprafata expusa (procedeul a fost descris mai sus). O firma trebuie sa fie supla, frumoasa, cu partea de “fiare” ascunsa, pentru ca ea constituie un produs publicitar, care trebuie sa placa ochiului.

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Un răspuns

  1. foarte interesant !

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: