Amenajarea si intretinerea gradinilor

Dupa orele de munca si stresul cotidian, cei mai multi dintre noi cauta un refugiu care sa-i relaxeze, sa le aduca putina liniste si sa-i ajute sa-si “incarce bateriile” pentru ziua urmatoare. Si ce poate fi mai potrivit pentru acest lucru decat un colt de gradina, in care culoarea si parfumul florilor, siluetele arborilor si verdele gazonului sa se imbine armonios?
Realizarea unei oaze de natura in mijlocul retelelor de beton armat, sticla si asfalt din zonele de locuit moderne reprezinta o activitate aflata in plin avant si care se integreaza in evolutia actuala a urbanismului.
Daca pentru achizitionarea unei vile se cheltuiesc sute de mii de euro, este de asteptat ca pentru ceea ce inseamna “haina verde” a respectivei vile sa se cheltuiasca macar a suta parte. Ceea ce duce la concluzia ca suma totala alocata de proprietari pentru amenajarea gradinilor este considerabila, mai ales daca ne gandim la numarul mare al caselor aflate in constructie doar in perimetrul Bucurestiului si al zonelor adiacente (Baneasa, Snagov, Corbeanca etc.). Iata deci explicatia proliferarii in numar mare a firmelor care au ca obiect de activitate gradinaritul, respectiv amenajarea si intretinerea spatiilor verzi.

Scurta descriere a activitatii
Gradinaritul (amenajarea spatiilor verzi) include un ansamblu de activitati specifice care se refera la:

  • realizarea proiectelor de amenajare;
  • amenajarea propriu-zisa, care consta in curatarea terenului, nivelarea acestuia, uneori efectuarea unor umpluturi cu pamant vegetal, plantarea speciilor dendrofloricole, semanatul gazonului etc.;
  • intretinerea spatiului verde prin lucrari specifice de tundere a gazonului, taieri de formare si intretinere a arborilor si arbustilor ornamentali, aplicarea ingrasamintelor, irigarea, combaterea buruienilor, a bolilor si daunatorilor prin aplicarea ierbicidarii si tratamentelor fitosanitare, inlocuirea continua a speciilor floricole anuale, protejarea plantelor pe timpul iernii etc.;
  • realizarea si exploatarea sistemelor de iluminare a gradinilor;
  • realizarea si intretinerea sistemelor automatizate de irigatie, care furnizeaza apa necesara gradinii in timpul sezonului de vegetatie;
  • realizarea si intretinerea unor constructii specifice spatiilor verzi: alei, pergole pentru plantele urcatoare, chioscuri, zone de repaus, ochiuri de apa, cascade, podete etc.

Daca includem si activitatea unei eventuale pepiniere, adica producerea materialului saditor dendrologic si floricol, precum si comercializarea articolelor de gradinarit: masini si unelte, ingrasaminte, pesticide, material saditor, accesorii etc, ne putem face o idee asupra marimii acestui domeniu. Nu trebuie omisa nici activitatea de proiectare, infiintare si intretinere a unor plantatii de pomi si vita-de-vie sau a unor culturi de legume pentru folosinta casnica si/sau comercializare.

Cum se prezinta piata afacerii?
Asa cum se poate observa din scurta descriere de mai sus a activitatilor incluse generic in termenul de gradinarit, fiecare dintre aceste activitati poate deveni o afacere profitabila.
Cat despre piata… Se cunoaste dezvoltarea exploziva a unor zone rezidentiale sau de interes economic si aparitia unor “sateliti” ai Capitalei. Acelasi lucru se verifica in toate resedintele de judet, in marile orase si, bineinteles, in zonele de interes turistic. In acelasi context se inscrie si realizarea si folosirea unei case de vacanta undeva “in afara”, bucurestenii luand cu asalt terenuri din zona Snagov, Corbeanca, Cernica, Valea Prahovei, litoral etc.
Peste tot exista constructii in diferite faze de executie care reprezinta tot atatea posibile puncte de lucru pentru amenajarile de spatii verzi. Asa cum rezulta dintr-un calcul simplu prezentat mai devreme, cateva mii de dolari pentru realizarea si punerea in opera a unui proiect de amenajare a spatiului verde reprezinta o suma pe care aproape orice proprietar cat de cat serios o va destina “sectorului verde” al locuintei sale. Trebuie amintiti si pasionatii care sunt in stare sa cheltuiasca sume importante pentru a avea adevarate colectii de plante ornamentale. Acestia vor reprezenta tinte sigure in activitatea de promovare a afacerii despre care discutam.
In ceea ce priveste perspectivele de piata pentru viitor, trebuie precizat ca, odata cu cresterea nivelului de trai, va creste numarul clientilor potentiali. Apare de asemenea un fenomen extrem de interesant al “concurentei” intre vecini. Mai ales in zonele cu case/vile apropiate se constata o anumita rivalitate intre vecini pentru a avea cea mai frumoasa casa, cea mai frumoasa gradina, cele mai rare plante etc. Nu trebuie neglijate pe viitor nici posibilele cooperari cu societati de stat, obiective din domeniul public etc., care aloca fonduri si pentru astfel de activitati.

Un aspect interesant de remarcat este si structura concurentei in acest domeniu. Inainte de 1989, activitatea de proiectare si amenajare a spatiilor verzi publice era sub jurisdictia primariilor si a unor unitati de proiectare si constructii. Odata cu trecerea la economia de piata, a inceput sa creasca numarul societatilor nou infiintate care au ca obiect principal de activitate gradinaritul. Din pacate, multe dintre aceste societati au mers mai degraba pe principiul de a face rapid bani aplicand lozinca “Dupa noi, potopul”. Folosind forta de munca necalificata, personal fara cunostinte de specialitate si profitand de nepriceperea si uneori naivitatea clientilor, aceste firme au mers pe principiul ca se poate planta orice, oricat si oricum, numai verde sa fie! Mai mult de trei sferturi din lucrarile de amenajari au fost realizate fara consultarea unui arhitect peisagist sau horticultor, iar o buna parte din ele au fost refacute din cauza uscarii materialului saditor plantat sau nemultumirii clientului. Abia in ultimii ani se constata cresterea numarului firmelor care efectueaza lucrari calificate, care se apropie de normele cerute de bunul simt si principiile arhitecturii peisajului.

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: