Solutii pentru a evita stresul angajatilor

Ce stim despre stres?

Este indeobste acceptat faptul ca, de multe ori, un intreprinzator munceste mai eficient atunci cand se afla sub tensiune. Cu cat este mai mare presiunea care apasa pe umerii lui, cu atat mai hotarat lupta pentru rezolvarea problemelor.
Dar angajatii nu sunt intreprinzatori. Ei nu beneficiaza de aceeasi motivatie care il stimuleaza pe proprietarul unei firme.
Este perfect normal ca, in conditiile unei concurente acerbe, pentru a depasi o perioada dificila, salariatii dvs. sa lucreze mai intens, pana aproape de limita capacitatilor lor. Acest lucru nu poate fi evitat. Dar atunci cand stresul devine parte din cotidian, ajungeti in situatia de a pierde angajati loiali si de calitate.

Aceia dintre ei care nu se vor grabi sa se indrepte catre firmele concurente vor munci cu mai putina tragere de inima, iar rezultatele lor vor fi slabe.

Care sunt factorii de stres?

Factorii ce provoaca tensiune se pot imparti in doua categorii: factori care nu pot fi controlati si factori care pot fi controlati.
Un exemplu de factor din prima categorie este concurenta: in ciuda celor mai bune intentii ale dvs., nu puteti interveni in modul in care actioneaza firmele concurente.

In schimb, puteti lua imediat masuri daca observati ca angajatii dvs. sunt stresati din cauza ca nu stiu exact care sunt sarcinile si responsabilitatile care le revin. Aceasta incertitudine, alaturi de lipsa informatiilor si a resurselor de care angajatii au nevoie pentru a-si duce sarcinile la indeplinire, constituie doua motive majore de stres, dar pe care le puteti elimina.

Ce puteti face dvs.?

Primul obiectiv ce trebuie atins pentru combaterea stresului la locul de munca este depistarea problemelor de care se lovesc in mod obisnuit angajatii firmei. Pentru a va usura sarcina, le puteti cere chiar salariatilor sa indice care sunt motivele de iritare cele mai frecvente. In mod sigur, cele mai multe dintre acestea nu vor putea fi rezolvate, dar exista totusi sansa ca macar o parte din tensiunea care apasa umerii.
O alta cale de reducere a nivelului de stres este aceea de a da salariatilor mai mult „spatiu vital“. In special in cazul firmelor mici, angajatul traieste uneori cu impresia ca dvs. (patronul) va uitati tot timpul la el „peste umar“ si il supuneti unui control permanent.
Libertatea acordata angajatului de a-si amenaja locul de munca asa cum doreste sau acordarea unei puteri sporite de decizie sunt primii pasi catre rezolvarea acestei probleme.

Este usor sa incarcati un angajat cu prea multe sarcini, in special cand e vorba de un angajat de inalta performanta. Dar, in cele din urma, stresul va castiga teren si productivitatea lui va avea de suferit.
Scaderea productivitatii sau a calitatii muncii este cel mai clar semn ca ati fortat lucrurile. Retineti: nu va este de nici un folos un angajat care face munca a trei oameni, daca o face prost tocmai din cauza ca este suprasolicitat.

Pe langa angajati nestresati succesul deplin al afacerii dvs. depinde si de cunoasterea si stapanirea celor mai eficiente tehnici de negociere, a tehnicilor de vanzare si bineinteles a celor mai sigure strategii de depasire a situatiilor de criza financiara.

Salariatii dvs. trebuie sa aiba timp atat pentru rezolvarea problemelor din afara serviciului, cat si pentru refacerea fortelor. Este unanim acceptat faptul ca un angajat cu o viata personala implinita poate suporta mai usor tensiunea de la birou.

Desigur, exista perioade, cum ar fi cele de criza sau atunci cand apar urgente, cand singura solutie ramane prelungirea lucrului si dupa orele de program. Dar si efectul acestor perioade poate fi diminuat prin acordarea unor zile libere suplimentare.

Important! Atunci cand oamenii inteleg ce incearca sa realizeze conducerea companiei, precum si faptul ca pentru atingerea respectivului scop este necesara o mobilizare totala a intregului personal, ei se pot adapta unei stari de stres mai intens, pentru o perioada mai lunga de timp.
Simtindu-se „in misiune“, capacitatea lor de a face fata tensiunii creste simtitor, cu conditia ca dvs. (patronul) sa reusiti sa le impartasiti angajatilor din entuziasmul dvs.

Ce pot face salariatii?

Chiar aplicand toate metodele de mai sus, este posibil ca angajatii sa resimta totusi efectul tensiunii datorita mediului de lucru. Ajutandu-i insa pe acestia sa isi perfectioneze o tehnica de relaxare, ei vor fi capabili sa faca mai bine fata unei perioade de criza.

Fara sa reprezinte metode infailibile de combatere a stresului, iata cateva tehnici care au fost incercate si care s-au dovedit a avea rezultate foarte bune:

  • exercitii de respiratie profunda;
  • meditatia, timp de cateva minute, asupra unui loc sau unei situatii care trezeste amintiri placute, insotita de muzica potrivita;
  • cateva exercitii fizice (genuflexiuni, flotari sau flexiuni de brate) insotite de o respiratie profunda;
  • cateva minute petrecute in afara locului de munca, eventual o scurta plimbare.

Fiecare salariat trebuie sa incerce si sa aleaga singur metoda care il ajuta cel mai bine sa se relaxeze. Tensiunea acumulata in timpul lucrului poate fi eliminata si prin mentinerea unei linii de comunicatie deschise.
Se pot obtine rezultate foarte bune prin incurajarea unor discutii intre colegi, de exemplu in pauza de masa (daca aceasta exista) sau in cursul unor scurte sedinte de jumatate de ora, organizate o data pe saptamana.
Chiar si simplul fapt ca existenta stresului in randul personalului firmei este recunoscuta reprezinta un pas inainte pentru combaterea acestui factor nedorit.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: