Exista lideri in firma dvs.?

Leadership poate fi definit ca un proces de mobilizare, incurajare si antrenare a indivizilor, astfel incat acestia sa contribuie cu ce este mai bun in realizarea obiectivelor dorite.
Un lider autentic se va recunoaste intotdeauna prin relatia dintre ceea ce face si reactia comportamentala (performanta) si emotionala (satisfactia) a subordonatilor.

Ideal ar fi ca toti managerii sa fie si lideri buni, insa acest lucru nu se intampla automat in practica. Si aceasta pentru ca managerii pot face ceea ce-si propun numai cu ajutorul echipei de lucru pe care reusesc sau nu sa o determine sa actioneze intr-o anumita directie.

Asa cum un bun manager nu este automat un bun lider, tot asa un leadership de calitate este esential dar nu suficient pentru un management reusit. Putem spune ca diferenta dintre manager si lider consta in primul rand in obiectivele pe care acestia le au:

  • Managerul este centrat pe atingerea obiectivelor operationale; el este preocupat de administrarea resurselor umane, materiale, financiare, informationale etc. – in vederea functionarii optime acum si aici a firmei.

  • Liderul urmareste atingerea obiectivelor strategice, fiind orientat mai mult spre viziune, spre dezvoltarea pe termen lung a firmei.

In multe organizatii abunda abilitatile tehnice si administrative, multe persoane ajungand manageri pe baza experientei lor in aceste domenii. Toate organizatiile trebuie gestionate, iar cineva trebuie sa raspunda de indeplinirea sarcinilor, insa acest lucru nu se rezuma doar la a da ordine.

“Pentru ca asa spun eu!” nu este un argument suficient atunci cand trebuie sa convingem oamenii sa coopereze. De aceea, este nevoie ca managerii sa invete sa conduca.

O persoana poate fi “la conducere” pentru ca a fost numita intr-o functie. Este nivelul cunoscut drept conducator formal, iar singura influenta pe care o are este cea care decurge din pozitia ocupata in firma.

Adevarata calitate de lider inseamna mai mult decat a avea autoritate; inseamna mai mult decat a avea pregatirea tehnica necesara si mai mult decat a urma procedurile cuvenite. Adevarata calitate de lider inseamna sa fii persoana pe care cei din jur o vor urma de bunavoie si cu incredere.

Iata care sunt cele 7 diferente esentiale intre lider si conducatorul formal:

  • Un conducator formal se rezuma doar la coordonarea activitatii subalternilor; un lider va sti sa-i atraga si sa-i motiveze pe subalterni pentru a-l urma.

  • Un conducator formal se bazeaza doar pe autoritatea pe care i-o da functia; un lider se bazeaza pe castigarea increderii subalternilor.

  • Conducatorul formal inspira teama; liderul inspira entuziasm.

  • Conducatorul formal spune “eu”; liderul spune intotdeauna “noi”.

  • Conducatorul formal pretinde intotdeauna ca stie cum se realizeaza ceva; liderul arata intotdeauna cum se realizeaza ceva.

  • Conducatorul formal se adreseaza intotdeauna cu indemnuri de genul “Treci la treaba!”; liderul va spune “Sa pornim la treaba!”.

  • Conducatorul formal cauta vinovati pentru esecuri; liderul va cauta intotdeauna solutii.

(sursa Revista de Resurse Umane)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: