Aptitudinile necesare unui manager

Practica arata ca firmele, daca nu se dezvolta ca marime si complexitate, dispar. In consecinta, managementul lor trebuie sa se adapteze, devenind din ce in ce mai specializat. Evident, in masura in care marimea firmei si numarul de  produse oferite cresc, si complexitatea muncii managerilor creste. El se pot specializa:

  • pe verticala, prin desemnarea sarcinilor de supraveghere a subordonatilor unei alte persoane, sau

  • pe orizontala, prin desemnarea unor anumite sarcini, cum ar fi productia sau marketingul, unei alte persoane.

Odata cu aceasta specializare, in cadrul firmelor se dezvolta si nivelurile de management:

    • managerii de prima linie (first line management) – coordoneaza activitatea altor persoane. Managerii de prima linie raporteaza unui superior si au lucratori care le raporteaza lor. Este necesar ca ei safie capabili sa lucreze cu oameni, de vreme ce ei trebuie sa lucreze nu numai cu propriii lor subordonati, ci si cu alti manageri de acelasi nivel ale caror sarcini sunt in legatura cu ale lor;
    • managerii de mijloc (middle management) – planifica, organizeaza, conduc si controleaza activitatea altor manageri; totusi, ca si managerii din prima linie, ei sunt supervizati de un superior.
      Managerul de mijloc coordoneaza activitatea unui departament;
    • managerii superiori (top management) – sunt raspunzatori pentru performanta intregii firme, prin intermediul managerilor de mijloc. Managerul superior raporteaza direct actionarilor/asociatilor firmei.

Indeplinirea sarcinilor in cadrul firmei necesita, in mod necesar, indeplinirea mai multor activitati interdependente (exemplu: marketing, vanzari, productie, aprovizionare si contabilitate). Cand ii este desemnata oricare din aceste sarcini specifice, managerul devine un manager functional. Functia se refera la acele activitati (de exemplu vanzari) pe care managerul le supravegheaza efectiv ca rezultat al specializarii orizontale a sistemului de management.

Nivelul managementului influenteaza alegerea celor mai importante dintre cele patru functii ale managementului indeplinite de catre toti managerii:

  • planificare
  • organizare
  • conducere
  • control.

Managerii superiori vor petrece mai mult timp planificand si mai putin timp conducand decat o vor face managerii din prima linie. Cantitatea de timp petrecuta organizand si controland va fi aproximativ aceeasi pentru toate nivelurile de management.

In calitate de manager, va trebui sa posedati si sa va dezvoltati unele aptitudini specifice. O aptitudine este o abilitate sau o indemanare in realizarea unei anumite sarcini. Aptitudinile pot fi de mai multe feluri:

  • aptitudini tehnice – reprezinta abilitatea de a folosi cunostinte, tehnici si resurse specifice in realizarea sarcinii. Spre exemplu, managerul unui departament de creatie software va trebui sa aiba o pregatire in informatica. Aptitudinile tehnice sunt importante in special pentru managerii din prima linie;
  • aptitudinile decizionale reflecta calitatea deciziilor luate de catre manageri. Toti managerii trebuie sa aleaga mereu intre abordari alternative, iar calitatea selectiei determina gradul sau de eficacitate. Aptitudinea pentru luarea deciziei necesita in general aptitudine pentru analiza;
  • deoarece managerii trebuie sa isi indeplineasca o mare parte din activitatea lor prin intermediul altor oameni, aptitudinile pentru relatiile umane sunt extrem de importante. Abilitatea managerului de a lucra cu alte persoane, de a comunica cu ele si de a le intelege va determina intr-o mare masura succesul lui;
  • aptitudinile pentru comunicare – reprezinta abilitatea de a transmite intelesuri generale intr-o forma scrisa sau orala, care sunt vitale pentru performanta manageriala efectiva. Aceste aptitudini msunt importante in orice domeniu, dar in special pentru managerii ce trebuie sa obtina rezultate prin eforturile altora;
  • aptitudini conceptuale – managerii trebuie sa fie capabili sa aiba o vedere de ansamblu, sa inteleaga complexitatile intregii firme si felul in care diferitele componente se potrivesc una cu alta.

In timp ce toate aceste aptitudini sunt importante, importanta lor difera in functie de nivelul managerului in cadrul firmei. Spre exemplu, aptitudinile tehnice si cele pentru relatiile umane sunt mai importante la nivelurile inferioare ale managementului, in timp ce aptitudinile decizionale si conceptuale sunt deosebit de importante pentru managerii superiori.

Stiti:

  • Cum sa va orientati catre activitati care acum va aduc lichiditati.
  • Cum sa va redirectionati resursele financiare catre activitatile ce reduc riscul penuriei de cash.
  • Cum sa ajustati pretul produselor/serviciilor in functie de cererea lor pe piata.
  • Cum sa va folositi eficient de hedging pentru a evita fluctuatiile de curs valutar producatoare de pierderi.
  • Cum sa va convingeti asociatii sa va finanteze (sau macar sa intarzie in a-si ridica dividendele) pentru a evita indatorarea firmei.
  • Cum sa reganditi prudent proiectele de investitii astfel incat sa tineti departe de dvs., falimentul.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: