Cine are nevoie de consultanat si pus in loc O strategie interesanta de marketing: “infometarea” pietei

Va mai amintiti de cozile la care erati obligati sa stati inainte de 1990?

Va amintiti de acea navala a trecatorilor care aflasera ca s-a bagat carne la macelaria din colt? Ei bine, in urma cu cativa ani, scoaterea la vanzare pe piata franceza a lui Play Station 2 de catre firma Sony a provocat la Paris busculade asemanatoare. Motivul pentru care s-a ajuns la aceasta situatie a fost insa cu totul altul decat acela pentru care noi, romanii, ne ingramadeam odinioara sa asteptam la „ce pica“. In spatele acelui iures al consumatorilor francezi s-a aflat o noua strategie comerciala, numita „penurie dirijata“.

Trei reguli de respectat

Aceasta strategie, la care analistii de la marile firme au lucrat o vreme destul de indelungata, presupune trei lucruri:
1. Mai intai, este indispensabil sa il previi pe consumator de lansarea respectivului produs. In cazul firmei Sony, lansarea noului joc Play Station 2 a fost anuntata cu un an inainte ca acest lucru sa se si petreaca, suspansul fiind intretinut pana in ziua Z. Presa a fost si ea prinsa in aceste manevre.
2. Apoi, firma japoneza a facut un adevarat eveniment din lansarea Play Station 2. Au fost selectate cu mare atentie punctele de vanzare, s-au stabilit precis data si ora. Suportul publicitar a fost si el impresionat.
3. Pentru ca strategia sa reuseasca a fost nevoie insa de ceva mai mult. Si anume sa se anunte ca produsul in cauza nu este disponibil decat intr-o cantitate limitata. Sony, de pilda, a folosit sloganul „La 24 noiembrie, el va fi pentru toti, insa nu toti il vor avea!“. Se observa ca nu s-a precizat clar o cantitate – „Avem numai 1.000 de bucati!“ – ci doar s-a lasat sa se inteleaga ca cine ajunge primul la magazin are sanse sa si cumpere…

Serii limitate, dar de ce?

Ce avantaje poate avea un producator din lansarea unor serii limitate? Iata o intrebare pe care, fireste, o va formula imediat oricine. In fapt, avantajele pot fi mai multe, dupa cum urmeaza:

a) Intretin imaginea unei marci sau a unei intreprinderi. Sedusi de aceasta initiativa par a fi marii producatori de textile, insa ei nu sunt singuri. Pentru a sarbatori trecerea in anul 2000, Reebok, de pilda, a lansat un model de pantof de sport numerotat in numai 2.000 de exemplare. Iar amatorii s-au calcat in picioare pentru a-l obtine, mai cu seama ca a fost distribuit in numai 50 de magazine (cate 40 de perechi).

b) Suscita dorinta cumparatorului prin raritatea produsului. Un exemplu elocvent in acest sens l-a dat firma Levis. Extrem de atenta cu imaginea ei, ea a trecut la o distribuire selectiva a 20 de modele „de legenda“ de blue-jeans pentru a-i face sa viseze pe reprezentantii tinerei generatii. Marca „New Man“ a fost scoasa intr-o serie cu adevarat limitata, adica in numai 200 de exemplare, iar cativa mari campioni din lumea sportului si-au pus autograful pe fiecare exemplar.

c) Recruteaza noi consumatori. Lansand colectia „Lara Croft“, compusa din bluze si limitata la 2.000 de bucati, firma Redskins a urmarit in principal sa atraga clienti mai tineri decat aceia pe care ii avea de obicei. Tot in scopul de a-si largi clientela, Mars a lansat, in aprilie 2000, batonul de ciocolata in versiunea „Negru si Auriu“, pentru o durata de numai doua luni.

d) Readuce un produs in centrul atentiei. Fabricantul de jucarii Vulli a lansat o serie limitata de girafe Sophie pentru a sarbatori 40 de ani de la prima lansare a produsului. Firma a mizat pe faptul ca multi dintre tinerii parinti vor fi atinsi sentimental de reaparitia primei jucarii a copilariei lor!

e) Stabileste o diferenta fata de concurenta. Producatorul de bere „Bavaria“ a lansat o serie limitata din marca sa de varf, in prima cutie in relief de 50 cl.

Odata aleasa strategia de marketing poti sa te ocupi de celelalte aspecte extrem de importante ale afacerii tale:

  1. Cum sa te orientezi catre activitati care acum iti aduc lichiditati.
  2. Cum sa-ti redirectionati resursele financiare catre activitatile ce reduc riscul penuriei de cash.
  3. Cum sa ajustezi pretul produselor/serviciilor in functie de cererea lor pe piata.
  4. Cum sa te folosesti eficient de hedging pentru a evita fluctuatiile de curs valutar producatoare de pierderi.
  5. Cum sa-ti convingi asociatii sa te finanteze (sau macar sa intarzie in a-si ridica dividendele) pentru a evita indatorarea firmei.
  6. Cum sa regandesti prudent proiectele de investitii astfel incat sa tii departe de tine falimentul.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: