Cine are nevoie de consultanta?

De-a lungul desfasurarii activitatii sale, o societate comerciala parcurge mai multe etape (ce constituie faza de lansare), ajunge la un echilibru si apoi imbatraneste. In functie de resursele disponibile si de mediul economic in care functioneaza societatea respectiva, unele etape pot sau nu pot fi depasite, pot fi parcurse in viteza sau pot fi chiar reluate, de exemplu in cazuri de schimbare a echipei manageriale sau de perfectionare a personalului.

Dintre societatile private din Romania, foarte putine au depasit faza de lansare. Cele mai multe inca incearca o stabilizare a activitatii, ele fiind, in marea lor majoritate, firme mici.

Exista mai multe definitii, dar din punctul de vedere al unui consultant, o firma mica este aceea in care conducerea se afla in mainile unei singure persoane sau a doua persoane care iau impreuna toate hotararile importante in acea intreprindere. Aceasta situatie a aparut datorita faptului ca multi intreprinzatori autohtoni considera ca au cunostinte multilaterale si ca sunt in stare oricand sa preia si sa rezolve noi probleme. Apare astfel o superficialitate specifica unui mediu de afaceri aflat la inceput. Managerii nu fac prea multe cercetari inainte de a se lansa intr-o afacere si asta duce rapid la costuri mari si la aparitia unor probleme financiare. La fel se intampla in cazurile in care dezvoltarea firmei este exagerata, caz in care lucrurile scapa usor de sub control. In asemenea situatii se simte nevoia de consultanta.

Cum pot sprijini firmele de consultanta o intreprindere mica

Activitatea consultantilor porneste de la o situatie care e considerata nesatisfacatoare sau care se poate imbunatati. De obicei, companiile straine si cele mixte stiu exact ce vor si cand este nevoie sa apeleze la un serviciu de consultanta. Firmele romanesti trebuie intai sa constientizeze ce le lipseste si apoi sa apeleze la specialisti pentru a acoperi deficientele.

Intreprinzatorii mici doresc, in special, studii de piata, sa obtina credite, sa analizeze variante de investitii sau sa recruteze personal. Multi dintre ei recurg la consultanti nu pentru a gasi o solutie la o problema anume, ci pentru a-si insusi cunostintele tehnice speciale ale consultantului – analiza mediului de afaceri, prognoza economica sau folosirea microcalculatoarelor pentru informarea conducerii – si metodele pe care le foloseste acesta pentru a identifica problemele si a introduce schimbari – interviul, diagnosticul, comunicarea, motivarea oamenilor, feedback-ul, evaluarea si alte tehnici similare. Direct sau indirect, toate schimbarile generate si implementate cu ajutorul consultantilor trebuie sa contribuie la imbunatatirea activitatii firmei respective.

Din pacate, deseori se confunda planurile si unele previziuni cu finalitati garantate. Pentru a avea succes, recomandarile si solutiile trebuie aplicate. Acest lucru, insa, nu se prea intampla, deoarece presupune responsabilitate, comunicare adecvata, multa implicare si efort din partea managerilor. Obtinerea creditelor, de exemplu, inseamna pentru multi dintre intreprinzatori contactarea unor institutii bancare care vor sau nu vor sa dea banii pentru finantarea afacerii respective. Ca urmare, planul de afaceri si celelalte instrumente de comunicare si control sunt considerate doar formalitati cerute de banca.

In numeroase cazuri, apelarea la serviciile unei firme de consultanta a insemnat evitarea falimentului sau revitalizarea unor firme imbatranite. Totodata, este la fel de adevarat ca nu exista solutii miraculoase la probleme fara iesire. Cooptarea unor specialisti nu inseamna ca managerii trebuie sa stea deoparte, deoarece altcineva se ocupa de problemele lor. Rezultatele bune se obtin atunci cand consultantii ofera servicii competente, iar clientii sunt pregatiti pentru cooperarea cu o firma de consultanta. De cele mai multe ori insa, intreprinderile mici nu au alocate resurse pentru asemenea tip de servicii.

Ce presupune apelarea la serviciile unei firme de consultanta

In primul rand, intreprinzatorul trebuie sa isi faca o minima informare: cine sunt consultantii care il intereseaza, ce specialitate au acestia, ce metode folosesc, pentru cine au mai lucrat, ce reputatie au, daca practica onorarii pe care si le poate permite – sunt intrebari care il ajuta foarte mult in luarea unei decizii potrivite.

Pasul urmator este definirea problemei cu care se confrunta. Managerul trebuie sa stie exact ce merge prost sau ce ar putea merge prost in intreprinderea respectiva, ce doreste sa imbunatateasca, de ce considera ca are nevoie de un specialist si de ce nu poate rezolva singur problema respectiva. Urmeaza definirea obiectivului care trebuie indeplinit in urma procesului de consultanta, precum si stabilirea unui mod de evaluare a rezultatelor.
Alegerea consultantului se face printr-o procedura de selectie riguroasa, care include ierarhizarea si evaluarea propunerilor firmelor in domeniu. Ulterior, managerul trebuie sa elaboreze un program comun cu specialistul si sa participe activ in toate etapele lucrarii de consultanta. In procesul de implementare a solutiilor propuse este recomandat sa se implice si consultantul.

Evaluarea rezultatelor si a eforturilor depuse de specialist reprezinta o alta etapa pe care trebuie sa o parcurga un intreprinzator in relatia sa cu o firma de consultanta. Si, poate cel mai important lucru, managerul trebuie sa se fereasca de a deveni dependent de un specialist.

Ce trebuie sa prevada un contract de consultanta

1. Partile contractante (consultantul si beneficiarul).
2. Amploarea misiunii (obiectivele, descrierea lucrarii, data de incepere, planificarea calendaristica, volumul de munca).
3. Produsele muncii si rapoartele (documentatia si rapoartele ce trebuie inaintate beneficiarului).
4. Onorarii si cheltuieli (onorarii ce trebuie facturate, respectiv cheltuieli ce trebuie rambursate consultantului).
5. Procedura de facturare si de plata.
6. Responsabilitatea profesionala (utilizarea informatiilor confidentiale, evitarea conflictului de interese si alte aspecte necesare).
7. Drepturile de autor (acoperind produsele muncii consultantului in timpul misiunii).
8. Obligatii (obligatia consultantului pentru pagube aduse beneficiarului, limitarea obligatiilor).
9. Rezilierea sau revizuirea (cand si cum se sugereaza de catre fiecare din parti).
10. Arbitrajul (jurisdictie, procedura de rezolvare a disputelor),
11. Semnatura si data.

(data Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: