O afacere profitabila si pe timp de criza: campingurile

Camping-urile (sau „hotelurile in aer liber”, cum le numesc unii) sunt unitati de cazare amplasate in afara zonelor urbane si care dispun de locuri de campare pentru corturi si rulote.

Ele constituie varianta optima pentru cei obositi de ritmul stresant al vietii de la oras, dornici sa-si petreaca o vacanta cu bani putini, intr-un peisaj inedit.

Avantajul unui sejur in camping este evident pentru turistii carora le place natura si vor sa faca drumetii sau sa gateasca in aer liber. Mai intervine apoi si avantajul legat de partea materiala, deloc de neglijat, deoarece cheltuielile sunt mult mai reduse fata de cele ale cazarii intr-un hotel.

Perioada 1960-1990 a fost una deosebit de favorabila pentru dezvoltarea camping-urilor din Romania, apoi a urmat o etapa de stagnare pana in urma cu doi-trei ani, cand activitatea s-a relansat.

Amplasamentul – un factor important pentru succesul afacerii
Primul pas pentru organizarea unui camping consta alegerea unui teren potrivit. Marian Pavel, directorul campingului Darste (situat la 8 km de Brasov), apreciaza ca un amplasament bun pentru un camping este „intr-o zona de interes turistic si usor accesibila, langa un drum rutier foarte circulat. Desigur, vecinatatea cu un curs de apa este deosebit de benefica. In plus, pentru ca unitatea sa obtina o clasificare superioara, trebuie sa existe in apropiere o statie de benzina, un service auto si un punct de alimentatie publica.”

Suprafata minima necesara este de 10.000 mp, deoarece pentru a obtine autorizatia de clasificare – fara de care nu poate functiona – „un camping trebuie sa cuprinda 70 de locuri de cazare”, dupa cum afirma dl. Pavel. „Calculul nu este greu de facut, atata timp cat pentru fiecare parcela de cazare este necesar un spatiu de cel putin 100 mp, cu o cabina de dus cu apa curenta pentru fiecare 20 de persoane.”

Evident, atunci cand va decideti pentru un anumit teren, trebuie sa aveti in vedere si posibilitatile de dezvoltare, deoarece un camping cu mai multe locuri de cazare este, bineinteles, mai profitabil.

Certificatul de clasificare se obtine in cel mult 60 de zile
Clasificarea reprezinta o forma codificata de prezentare a nivelului de confort si a ofertei de servicii. Asadar, obtinerea certificatului de clasificare este esentiala pentru desfasurarea unei activitati in turism; acesta se solicita de la Oficiul de Autorizare si Control in Turism (O.A.C.T.) cu minimum 60 de zile inainte de darea in folosinta a unitatii respective. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda.

Potrivit Ordinului nr. 61, publicat in Monitorul Oficial nr. 241/31.05.1999, unitatile de cazare sunt clasificate pe stele, iar restaurantele pe categorii. In Romania, functioneaza in prezent camping-uri de 4, 3, 2, 1 stele. „Pentru cele de 5 stele, existente in strainatate, normele impuse prevad ca parcelele sa fie delimitate de spatii verzi, iar in interiorul camping-ului sa existe piscine cu apa sarata si dulce si, desigur, supermarket-uri”, precizeaza Marian Pavel.

Pentru obtinerea certificatului de clasificare, intreprinzatorii care detin sau administreaza unitati de primire turistice trebuie sa intocmeasca un dosar care sa contina:
* cerere-tip;
* hotarare judecatoreasca de infiintare a societatii comerciale, din care sa rezulte obiectul de activitate;
* autorizatia sanitara de functionare;
* autorizatia de prevenire si stingere a incendiilor – P.S.I.;
* autorizatia de mediu;
* schita privind amplasarea si adresa unitatii;
* schita privind structura, amplasarea si nominalizarea spatiilor de cazare;
* fisa privind incadrarea nominala a spatiilor de cazare pe categorii de clasificare;
* avizul specific privind amplasamentul si functionalitatea obiectivului, emis de Autoritatea Nationala pentru Turism, pentru noile constructii din domeniul turismului;
* copie dupa brevetul de turism pentru directorul de camping (La hotelul „Parc”, in Bucuresti, se organizeaza periodic cursuri de formare a cadrelor din turism.);
* copii dupa actele de calificare ale personalului de la receptie;
* copie dupa documentul de plata a contravalorii tarifului achitat in contul O.A.C.T., in vederea eliberarii certificatului de clasificare.

O.A.C.T. verifica periodic starea si functionarea dotarilor din camping, calitatea serviciilor prestate, respectarea normelor de igiena, precum si a celorlalte criterii care au stat la baza clasificarii unitatii. Nerespectarea acestora duce la masuri de declasificare sau chiar la retragerea autorizatiei de functionare.

Certificatul de clasificare este valabil timp de trei ani de zile, dupa care trebuie reavizat de  O.A.C.T. In tot acest timp, insa, titularul certificatului poate solicita reclasificarea structurii de primire turistice, daca in urma unor lucrari de modernizare si de imbunatatire a dotarilor si a serviciilor estimeaza ca aceasta corespunde unei categorii superioare de clasificare.

Sfaturi utile

* Clasificati clientii in mai multe categorii, pentru a putea imparti serviciile in functie de dorintele si necesitatile fiecarui grup in parte. De exemplu, clientii ocazionali au intotdeauna sejururi scurte. Ei sunt, de obicei, persoane care depun mult efort la locul de munca si doresc sa se relaxeze la sfarsit de saptamana sau excursionisti care merg pe un anumit itinerariu si sunt in trecere prin zona. Acestia vor cauta o parcela de cazare cat mai retrasa si vor prefera activitati linistite, care sa nu-i solicite prea mult.

La fel si varstnicii, vor fi dornici de odihna, de pescuit si de excursii scurte. Spre deosebire de acestia, persoanele tinere vor fi atrase de activitati dinamice, de aventura. Le puteti recomanda plimbarile cu bicicleta, intrecerile sportive, traseele montane dificile.

* Turistilor nu trebuie sa le lipseasca nimic esential, astfel incat confortul sa fie la un nivel ridicat. La campingul Darste, turistii au la dispozitie mese, scaune, gratare si spalatoare de vase, astfel ca pot sa gateasca in aer liber. Pentru cei mai putin pasionati de asa ceva, exista un restaurant si o braserie – 200 de locuri in saloane, 300 de locuri pe terase – unde se servesc mancaruri traditionale, specialitati de patiserie-cofetarie si vinuri din podgorii renumite.

* Modalitatile de promovare sunt diverse: afilierea la organizatiile de turism locale, inserarea de anunturi in cotidiane si in anuarele de specialitate, publicarea de articole in diverse ziare si reviste. Mesajul publicitar trebuie sa comunice date despre frumusetea si atractivitatea peisajului in care este amplasat camping-ul, despre posibilitatile de transport si despre calitatea serviciilor oferite.

Foarte important este ca numele unitatii de cazare sa fie scurt si usor de retinut. De asemenea, colaborarea cu agentiile de turism din tara sau cu benzinariile si magazinele din apropierea camping-ului poate fi deosebit de benefica. Un pliant bine intocmit, raspandit cu ajutorul acestor unitati, este foarte eficient.

Riscurile afacerii

* Turistii. Problemele obisnuite in administrarea unui camping apar din partea turistilor care nu pastreaza terenul curat sau distrug instalatiile sanitare si electrice. O solutie in acest caz este supravegherea atenta a unitatii de cazare si remedierea imediata a tuturor defectiunilor care apar.

* Fenomenele meteorologice. „Daca este un an ploios, lumea nu prea circula, prefera sa stea mai mult pe-acasa”, afirma Marian Pavel. „Daca sunt inundatii, la fel, campingul nu poate functiona bine. Acelasi lucru se intampla daca sunt evenimente politice deosebite, blocaje de artere rutiere sau de cale ferata.”

* Urmarirea unui profit imediat. Activitatea de campare este sezoniera. Ca urmare, rentabilitatea este evidenta dupa cativa ani. Directorul campingului Darste este de parere ca „afacerea este profitabila, dar pe termen lung. In primii ani, trebuie sa reinvestesti aproape tot profitul.”

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: