O afacere prospera: Fotograf de copii

Cand deveniti parinte, una dintre foarte importantele dvs. preocupari este sa va fotografiati bebelusul din toate pozitiile, dimineata, la pranz si seara. In patut, pe masa de infasat, cu mamica, cu bunica, cu biberonul, la baita etc.

Normal, timpul zboara, si nu vreti sa se piarda aceste momente. Si tocmai pentru ca timpul zboara si pentru ca sunteti constient cat de repede se schimba copilul, repetati sedintele foto ori de cate ori aveti ocazia, pana cand copilul face vreo trei-patru ani si-atunci le mai rariti.

Din pacate, insa, fotografiile sunt facute de… dvs. (un amator total), iar aparatul pe care-l folositi, chiar daca e digital si a costat 300 euro, tot mai scoate imagini miscate. De aceea, cand priviti sumedenia de fotografii pe care le-ati realizat, nu gasiti prea multe care sa aiba si ceva valoare artistica.

Recunoasteti, sunt destul de banale! Respectivele fotografii nu exprima mai deloc candoarea, seninatatea si bucuria copilului dvs. si, deci, nu emotioneaza. Pentru un privitor din afara familiei ar putea fi chiar plictisitoare.

Solutia ar fi sa apelati la serviciile unui profesionist: un fotograf de meserie care sa imortalizeze ca la carte momente obisnuite sau mai speciale din viata copilului (familiei) dvs. Ar veni si acasa, ar veni si in parc, ar veni si la petrecerea pe care o dati la McDonalds de ziua micutului, ar veni oriunde si oricand il chemati.

De fiecare data, rezultatul ar fi nu 150 de poze, ci doar 10. Dar ce poze! Le-ati privi minute in sir, fara sa va saturati, intr-atat sunt de expresive si de bune calitativ. Fotograful a reusit sa surprinda copilul in niste ipostaze magnifice si de o naturalete absoluta. E clar, omul isi merita banii, care nici nu sunt foarte multi: cca 75 de euro pentru o sedinta de o ora si jumatate.

Afacerea pe care v-o propunem este sa deveniti dvs. un astfel de fotograf.

Informatii pe scurt
Ideea…realizarea de fotografii deosebite ale copiilor cu varste intre 0 si 7 ani
Capital initial minim…3.000 euro, pentru achizitionarea unui aparat foto (semi) profesionist si a unui calculator
Profit potential…1.500 euro lunar. In principiu, fiecare sedinta foto aduce un profit net de 50 de euro
Situatia pietei…serviciul este nou in Romania, dar cu un potential imens. Este suficienta atragerea catorva clienti in faza de inceput, dupa care afacerea se va baza strict pe publicitatea orala
Aspecte sensibile…profesionalismul fotografului (cunostinte solide in domeniul fotografiei, punctualitate, amabilitate, „stiinta” lucrului cu copiii)

Cum luati startul
A face fotografii copiilor este una dintre acele rare afaceri pentru care nu aveti nevoie de spatiu comercial. De fapt, nu aveti nevoie de nici un fel de spatiu. Pentru a demara afacerea si a onora cu succes primele comenzi nu va trebuie decat un aparat foto (cu teleobiectiv, eventual), un calculator, cateva zeci de CD-uri albe, un set de carti de vizita si un telefon mobil. In principiu aceasta e toata dotarea necesara si, dupa cum e usor de intuit, ea incape pe o jumatate de birou, acasa la dvs.

Nu e nevoie de un sediu luxos unde sa va intalniti cu clientii, nu e nevoie de reclama in ziare si reviste, nu e nevoie de angajati si nici de o masina de serviciu (deocamdata). Eventual, s-ar putea dovedi utila o pagina web, bogat ilustrata, fara ca ea sa reprezinte insa, neaparat, un mijloc de promovare foarte eficient.

Puse cap la cap, cele de mai sus inseamna o investitie initiala de 2.500-3.000 de euro. Evident, 90% din aceasta suma se va duce spre achizitionarea aparatului foto, Canon sau Nikon (toti profesionistii lucreaza pe asa ceva). Un aparat adevarat, proiectat sa reziste in conditii de utilizare intensa (presa cotidiana sau agentii de presa), asta insemnand peste 100.000 de declansari, costa in jur de 5.000 de euro. Exista insa si aparate la limita dintre amatorism si profesionism, care costa 1.500-2.000 de euro.

Aparat digital sau cu film?
Majoritatea fotografilor prefera digitalul, indiferent de aplicatie: portret, peisaje, fotografie industriala. Motivele? In primul rand, calitatea: un aparat de 6 megapixeli asigura o calitate corespunzatoare, mai ales in cazul fotografiei de familie, unde clientii (parintii) nu sunt profesionisti in domeniul foto si, ca urmare, nu au pretentiile unor profesionisti.

Filmul este mai bun doar in cazul unor imagini care trebuie reproduse la scara mai mare si la o rezolutie foarte buna. In al doilea rand, lucrand pe digital se elimina laboratorul, cu tot procesul complicat de developare si care mananca timp.

Fotografiile pe digital se pot vizualiza imediat pe ecranul aparatului, se pot descarca rapid in calculator si se pot retusa, daca este cazul. Si, in al treilea rand, selectia imaginilor se poate face mult mai usor: in cazul filmului, e greu de ales o fotografie reusita avand doar negativul – ar trebui scos pe pozitiv tot filmul si asta ar insemna costuri suplimentare majore.

Asadar, odata ce ati achizitionat aparatul foto, se poate spune ca ati rezolvat in proportie de 95% problema investitiei necesare pentru aceasta afacere. Pasul urmator este sa va testati talentul de fotograf, inainte de a aborda primii clienti. Pentru testare, nu trebuie decat sa organizati sedinte foto cu copiii prietenilor/vecinilor dvs, pe gratis, evident, constient de faptul ca problemele pe care le intampinati aici le veti intampina, in principiu, si cu copiii clientilor.

Parcurgeti toate etapele: stabilirea unei ore pentru sedinta, deplasare la fata locului, pregatire aparatura, familiarizare cu „subiectul”, fotografierea propriu-zisa. Dupa o ora si jumatate, puneti punct, mergeti acasa si descarcati cele 200 de fotografii realizate. Gasiti printre ele 10 imagini de exceptie? Daca da, sunteti pe drumul cel bun. Daca nu, repetati experienta (dar cu alti copii). Cu cat sunt mai multe aceste testari, cu atat mai bine – se diminueaza sansele ca in cazul unor sedinte „pe bune” sa apara probleme cu care nu v-ati confruntat deja.

Cum sa faceti fotografia perfecta
Ce preferati? O fotografie in care copilul sta smirna in centrul cadrului, cu mainile pe langa corp, privind fix in obiectiv si afisand la comanda un zambet larg (ca la fotograf)? Sau una in care priveste cu ochii mari si gurita cascata (la propriu) o omida care i se catara pe maneca hainei? Exceptand cazul in care aveti niste gusturi indoielnice, preferati, desigur, a doua varianta. Nu incape indoiala, fotografiile cele mai bune sunt instantaneele, dar, din pacate, vestea proasta este ca ele nu se obtin deloc usor: va trebuie atentie, dexteritate, ceva experienta si rabdare. Multa rabdare.

Sa recunoastem, copiilor putin le pasa ca va straduiti din rasputeri sa-i fotografiati. Ei vor un singur lucru – sa se joace – si intotdeauna vor gasi ceva mai interesant de facut decat sa pozeze in fata aparatului. Indemnurile de genul „Mami si tati vor o fotografie frumoasa cu tine” sau „Facem o fotografie pe care bunica o sa o tina pe perete” nu dau nici un rezultat. Si-atunci, daca joaca e singura chestiune care ii intereseaza si care garanteaza o atitudine naturala, de ce nu-i lasati sa se joace?

Trebuie sa fiti doar omul din umbra sau, daca vreti, partenerul lor in realizarea unor fotografii de senzatie: dvs. veniti cu partea tehnica (aparatul foto, cunostinte de incadrare, luminozitate etc.), ei vin cu partea emotionala (bucurie, spontaneitate, candoare).

Reguli de respectat:

1) Utilizati, pe cat posibil, lumina naturala. Cele mai bune perioade ale zilei pentru sedinta foto sunt dimineata devreme sau dupa-amiaza, cand soarele nu cade perpendicular si lumina este OK. In plus, in aceste perioade copilul este odihnit si vioi si are o pofta maxima de joaca;

2) Alegeti corect unghiul de fotografiere! Multe imagini facute de amatori pacatuiesc prin faptul ca sunt luate de sus in jos, ca de la adult la copil, punandu-l pe acesta din urma intr-o pozitie de inferioritate. Schimbati abordarea! Cele mai bune fotografii sunt cele facute de la nivelul ochilor copilului, ca urmare nu ezitati sa ingenunchiati sau chiar sa va culcati pe burta, daca aveti de-a face cu un sugar. Regula cunoaste insa si exceptii;

3) Luati prim-planuri. Fotografiile plan intreg sau plan american (de la genunchi in sus) nu au suficienta forta emotionala. Apropiati-va de copil, surprindeti-i fata sau doar ochii;

4) Atentie la cadrul general! Preocupat de expresia copilului, s-ar putea sa nu observati ca ii „creste” o ramura de copac din ureche sau ca, in planul doi, un alt copil se scobeste in nas. Asemenea fotografii pot fi insa si foarte amuzante si, deci, reusite (chiar daca accidental);

5) Folositi stimulente. O acadea agatata intr-un copac sau o jucarie noua pe care parintele o ascunde la spate pot crea ipostaze foarte speciale: copilul priveste incruntat in sus, intinde manuta, se ridica pe varfuri, rade cu pofta, are o fata curioasa, se incrunta etc.

Cum atrageti clientii
Cea mai buna reclama pentru serviciul dvs. o constituie chiar fotografiile realizate. Este suficient sa castigati doi-trei clienti, din randul cunostintelor, si sa le realizati niste albume cu imagini de exceptie ale copiilor lor. Orice alt parinte care va vedea acele imagini va dori, cu siguranta, ceva similar pentru copilul lui. S-ar putea chiar ca imaginile realizate pentru comenzi anterioare sa fie singurele modalitati eficiente de reclama.

Un anunt la mica publicitate sau in Pagini Nationale nu are cum sa sugereze nici profesionalismul dvs., nici spectaculozitatea fotografiilor pe care le obtineti. Practic, dvs. sunteti un artist care scoate niste imagini-bijuterii din situatii absolut banale – copilul acasa, copilul in parc, copilul de ziua lui – si asta trebuie sa arate fotografiile.

Asigurati-va ca toti clientii au cartea dvs. de vizita, pentru a le putea comunica altora interesati numarul de telefon la care va pot contacta. Ca sa grabiti putin lucrurile, lasati un asemenea album pentru „studiu” la o cresa sau o gradinita: toti parintii care isi aduc odraslele acolo il vor putea rasfoi si admira, cu impact direct asupra cifrei dvs. de afaceri.

Apropo de cifra de afaceri, intr-o perioada mai plina (primavara sau toamna) puteti conta pe doi clienti intr-o zi, fiecaruia fiindu-i alocate doua-trei ore. La un tarif de 75 de euro sedinta, asta inseamna incasari de 150 de euro pe zi, cu un profit net de cel putin 100 de euro. Si-acum inmultiti 100 de euro cu 20 de zile pe luna… Retineti, in cazul fotografiei digitale cheltuielile sunt minime! Doar printurile pe hartie A4, developate la un studio foto obisnuit, costa ceva-ceva, in rest nu intervin decat transportul, uzura aparatului si CD-ul (nesemnificativ).

75 de euro vi se pare mult? Nu va ingrijorati! Asa cum spunea un guru al afacerilor, „calitatea este tinuta minte mult timp dupa ce pretul a fost uitat.” Deci, calitatea fotografiilor este cea care conteaza. Chiar va inchipuiti ca, pus fata in fata cu niste imagini superbe, un parinte va spune: „Ma duc la alt fotograf, ca are preturi la jumatate”?

Adrian Grigorescu, firma Studio Foto, Bucuresti:
„Daca lucrezi cu un aparat digital,
costurile sunt nesemnificative!”

Adrian Grigorescu este fotograf profesionist si, in paralel, student la UNATC*. S-a ocupat de fotografie inca din liceu, a urmat apoi timp de doi ani Scoala Populara de Arte, dupa care a lucrat ca fotograf de presa pentru mai multe ziare centrale. Din 2003 are propriul studio. Oferta sa actuala de servicii foto acopera o gama foarte larga de domenii: lansari de produs, moda, evenimente de firma, nunti, botezuri, petreceri, plus domeniul fotografiei de familie, adica exact subiectul acestui dosar de afaceri.

Idei de AFACERI: Domnule Grigorescu, sunt foarte putini fotografii profesionisti care au clar mentionata in oferta fotografia de familie, cu copii in special. Dvs. cum ati ajuns la aceasta oferta?
Adrian Grigorescu: Impulsul a venit cu ceva timp in urma de la un cetatean strain care, afland ca sunt fotograf, m-a intrebat unde ar putea sa mearga impreuna cu familia si sa faca niste instantanee mai deosebite. N-am stiut atunci sa-i dau nici un raspuns, pentru ca nu stiam pe nimeni care sa faca genul acesta de sedinte foto, specializate. Dar ideea mi-a ramas in cap si, la momentul cand am lansat site-ul http://www.studiofoto.ro, am introdus si serviciul acesta.

Idei de AFACERI: Referitor strict la acest serviciu, ati avut multe comenzi?
Adrian Grigorescu: Nu foarte multe, cam 4-5% din totalul comenzilor. Dar nici nu am facut vreo promovare speciala pentru acest serviciu, doar l-am mentionate pe site.

Idei de AFACERI: Concret, ce presupune o sedinta foto cu un copil?
Adrian Grigorescu: Sa luam, de exemplu, cazul cand parintii vor o sedinta cu copilul la joaca, in parc. Asta inseamna, in primul rand, sa stabilim o ora potrivita – in nici un caz miezul zilei, cand soarele e sus si umbrele sunt foarte puternice. Ochii apar atunci intunecati si, mai ales pentru portret, asta arata lipsa de profesionalism. Nici cand cerul e noros si lumina difuza nu e prea convenabil.

E-adevarat, umbrele nedorite se pot estompa folosind flash-ul de pe aparat sau punand o blenda – un panou alb care reflecta lumina pe fata modelului, dar la copii asta nu merge. In parc, copilul are spatiu, alearga, si pentru mine e mai dificil, ca trebuie sa-l urmaresc fiind simultan atent la incadratura, la sharf etc. Parametrii tehnici variaza mult mai mult cand subiectul se poate misca atat de liber.

In principiu, scopul sedintei este sa faci fotografii, multe fotografii, ca sa ai de unde alege, deoarece, cu siguranta, vor fi si unele nereusite: copilul iese cu ochii inchisi, se stramba, intra alt copil in cadru etc.

Idei de AFACERI: Cam cate fotografii faceti la o astfel de sedinta?
Adrian Grigorescu: Uneori si peste 250, intr-o ora si jumatate. Practic, nu iau nici un moment aparatul de la ochi, cautand permanent sa surprind o atitudine deosebita. In medie, fac trei-patru fotografii pe minut, dar pot ajunge si la 10, cand copilul rade sau are niste gesturi ample, interesante.

Idei de AFACERI: Exista un element anume de care depinde succesul unei astfel de sedinte?
Adrian Grigorescu: Varsta copilului conteaza enorm. Daca el are peste 7 ani, te intelegi mai bine cu el, dar e mai greu sa faci instantanee. Isi pierde naturaletea, capata un fel de sobrietate in fata aparatului, o sobrietate pe care copiii mici nu o au. De aceea, singura solutie pentru a surprinde naturaletea ramane, uneori, teleobiectivul – sa stai la distanta si sa faci poze. Din pacate, teleobiectivul da, de cele mai multe ori, o imagine plata. Este foarte bun pentru prim-planuri, dar la incadraturi mai largi, cu copilul in plan intreg, e mai bine sa apelezi la obiective normale sau super-angulare, in functie de situatie.

Idei de AFACERI: Pretul unei sedinte?
Adrian Grigorescu: 50 de euro, daca parintele vrea doar un CD cu fotografiile, si 75 de euro, daca vrea CD plus 10 printuri A4 ale celor mai reusite instantanee. Eu lucrez pe digital si aici ai avantajul ca nu exista limitare la numarul de cadre: poti sa faci nu 250, ci 300 de cadre, costurile nu cresc semnificativ. De aceea acest pret include mai mult timpul alocat sedintei, cam trei-patru ore cu tot cu deplasarea, precum si uzura aparatului.

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: