Reduceti costurile si cresteti performanta cu angajati dedicati

Analiza situatiei existente

Anul acesta ati pierdut in favoarea concurentei 5-6 oameni importanti din companie si nu sunteti sigur ca pana la finele anului nu vor mai pleca si altii. Ati pierdut de doua ori: prima data cand ati ramas fara oameni, a doua oara cand oamenii dumneavoastra au inceput sa ajute concurenta sa creasca – iar specialistii in vanzari sunt un bun exemplu de angajati pe care companiile ii „vaneaza“.

Solutia nu este sa mariti bugetul pentru recrutari si sa incepeti si dumneavoastra „vanatoarea“. Aceasta este doar o solutie pe termen scurt care, daca nu este acompaniata de eforturi interne de motivare si implicare a angajatilor, este inutila si foarte costisitoare pe termen mediu si lung. Motivand angajatii, veti reusi nu doar sa retineti oamenii in companie, dar ii veti determina sa fie mult mai eficienti.

Strategia de control a costurilor

Atunci cand nevoia de recrutare scade, scad atat costurile aferente acesteia, cat si cheltuielile de training pentru incepatori. La acestea se adauga evitarea eforturilor suplimentare si a riscurilor la care se expune o companie cu multi angajati noi. Trebuie avut in vedere ca in perioada de 3-6 luni de inceput un angajat nou va lucra la un randament mediu estimat de compania de resurse umane HRD la circa 60%. Iar un middle manager ajunge la Breakeven Point (adica incepe sa dea randament) dupa 6,2 luni, conform unui alt studiu publicat in cartea („Primele 90 de zile: strategii de succes pentru noii leaderi la toate nivelurile“).

Cum poate motiva o companie angajatii pentru a evita pierderea lor, situatie care atrage dupa sine multe efecte in lant? In primul rand, trebuie sa faca o mica cercetare interna pentru a vedea care este atitudinea angajatilor fata de companie si unde este nevoie de „imbunatatiri“. Pentru a avea o imagine reala, chestionarele trebuie completate sub anonimat, altfel teama angajatilor de repercusiuni va distorsiona raspunsurile.

Portalul de resurse umane HR-Romania.ro ofera de curand consultanta pentru construirea de astfel de chestionare. Un manager de resurse umane al unei banci importante din Romania a constatat ca „motivele pentru care angajatii sunt demotivati sunt, de regula, de natura manageriala“.

Intrebarile din chestionar trebuie sa se refere la:

* gradul de multumire a angajatilor fata de atitudinea sefului direct;
* posibilitatile de training si de dezvoltare a carierei;
* corectitudinea laudelor si a criticilor;
* calitatea comunicarii;
* echitatea oportunitatilor;
* respectul managerilor fata de angajati si al angajatilor intre ei;
* calitatea muncii in echipa;
* salariul si alte beneficii;
* grija companiei fata de sanatatea si viata sociala a angajatului;
* satisfactiile profesionale la locul de munca.

Exemplu:
O companie importanta de asigurari din Romania a constatat in urma unui chestionar ca cel mai bun instrument de motivare a echipei de vanzari este oferirea de excursii in strainatate. Atentie insa cum gestionati acest instrument de motivare, pentru ca exista riscul ca efectul sa fie opus celui urmarit! De exemplu, filiala unei multinationale prezente in Romania a incercat sa-si motiveze echipa de vanzari promitandu-le ca primii cinci membri cu cele mai mari vanzari realizate vor pleca in excursie.

Managerul general al companiei a afisat un panou cu un clasament al agentilor de vanzari in functie de rezultate si cu o linie despartitoare intre primii cinci si restul echipei. Efectul a fost demotivarea angajatilor, care „si-au rationalizat infrangerea“, spune managerul de atunci al companiei. Targetul stabilit ar fi trebuit sa fie unul fix, tangibil de catre oricare dintre membrii echipei, si nu „regasirea intre primii cinci de pe tabel“.

Este foarte important ca, dupa ce centralizati opiniile angajatilor, sa alegeti macar o parte din doleantele acestora pentru a le indeplini. Niciodata nu le veti putea pune in aplicare pe toate, dar e important ca angajatii sa vada ca tineti cont de parerea lor.

Solutii propuse
Pentru a se simti legati pe termen lung de companie, angajatii trebuie sa beneficieze de:

* un plan de cariera: angajatii trebuie sa stie care e locul lor in organizatie, ce sanse de promovare au in companie si in cat timp se pot astepta la o promovare. Pentru asta, este nevoie de o intalnire periodica intre supervizorul de resurse umane, angajat si seful direct al angajatului pentru o discutie in care superiorii constata ce competente si aptitudini a dobandit angajatul, ce aspiratii are si care sunt experientele de care mai are nevoie pentru a ajunge pe postul pe care si-l doreste in cadrul companiei. Angajatul trebuie sa stie in permanenta care sunt sansele lui de a avansa in companie si ce trebuie sa faca pentru asta;

Motivele pentru care angajatii sunt demotivati sunt, de regula, de natura manageriala. Directorul de resurse umane al unei banci din Romania

* evaluare periodica si feedback permanent; orice angajat are nevoie de feedback, indiferent cata experienta are. Numeroase studii au dovedit ca angajatii se simt mult mai motivati de feedback pozitiv si de incurajari decat de beneficiile financiare;
* apartenenta: angajatii trebuie sa se gandeasca la companie ca la propriul business; unele companii reusesc acest lucru oferind angajatilor posibilitatea de a cumpara actiuni in companie;
* respect: studii realizate la nivel international, dar si local, de companii de cercetare au relevat faptul ca pentru angajati este mai important respectul cu care ii trateaza managementul decat recompensele de ordin material;
* training si team bulidinguri;
* libertatea de a-si spune parerea si a-si expune ideile. Managerii autoritari si rigizi nu mai corespund modelului de Angabusiness de astazi. De asemenea, spiritul critic, desi bun uneori, nu trebuie dus la extrema. Specialistii recomanda ca sedintele in care sunt generate idei sa fie separate de cele in care se aduc contraargumente, tocmai pentru a nu descuraja creativitatea si comunicarea dintr-o companie.

Actionati ACUM!
Elaborati impreuna cu directorul de resurse umane un chestionar pentru angajati ca sa aflati care sunt lipsurile din organizatie ce duc la demotivarea angajatilor. Veti gasi mai usor solutia pentru a nu mai pierde oameni.

(sursa Revista de Marketing dinamic si Excelenta in Vanzari

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: