Factori care influenteaza decizia de cumparare

Mediul in care functioneaza departamentul de marketing e format atat din factori interni, cat si externi. Factorii interni reprezinta ceea ce se intampla in interiorul organizatiei; factorii externi sunt cei care opereaza in afara firmei si constau in micro- si macromediu. In mare masura, factorii de macromediu nu pot fi controlati de firmele individuale; de fapt, e greu ca specialistii de marketing sa aiba o influenta asupra lor.

Cele mai mari firme pot influenta macromediul prin lobby in parlament sau chiar prin modificarea directa a culturii (obisnuintei) nationale. Dar firmele mici si mijlocii nu pot spera sa aiba un impact suficient asupra mediului extern – pentru a determina vreo schimbare majora – fara a fi ajutate. De aceea, specialistii lor in marketing trebuie sa se multumeasca sa lucreze cu factorii de macromediu existenti sau in contextul creat de acestia, nu sa incerce schimbari. Singura solutie poate fi aderarea la o asociatie profesionala puternica.

Intrucat mediul de marketing are efecte profunde asupra organizatiei, strategia de marketing incepe cu doua activitati principale: analiza mediului (poate, prin analiza STEP) pentru a vedea unde exista amenintari si oportunitati; si analiza privind pozitia firmei in cadrul acelui mediu si fata de ea insasi (eventual, prin analiza SWOT).

Analiza SWOT

Factori interni

Factori externi

Factori pozitivi Puncte forte

La ce suntem cei mai buni?
Ce drepturi de proprietate intelectuala
(patente) detinem?
Ce aptitudini specifice are forta de
munca?
De ce resurse financiare dispunem?
Ce legaturi si aliante avem?
Care este puterea noastra de negociere
cu furnizorii si cu intermediarii?

Oportunitati

Ce schimbari ale mediului extern putem exploata?
Ce puncte slabe putem ataca la concurenta?
La ce tehnologie noua am putea avea acces?
Ce piete noi ni s-ar putea deschide?

Factori negativi Puncte slabe

La ce suntem cei mai slabi?
Patentele noastre sunt invechite?
Ce fel de instruire le lipseste angajatilor
nostri?
Care e pozitia noastra financiara?
Ce legaturi si aliante ne-ar trebui, dar nu
le avem?

Riscuri

Ce ar putea face concurenta in detrimentul nostru?
Ce legislatie noua ne-ar putea lovi interesele?
Ce schimbari sociale ar putea fi o amenintare pentru
noi?
Cum ne va afecta ciclicitatea economica
(avant-declin)?

De obicei, guvernele au politici referitoare la comert si industrie. Pe de o parte, se urmareste asigurarea dezvoltarii economiei si cresterea prosperitatii; pe de alta parte, se are in vedere marirea numarului de locuri de munca. Adesea, schimbarile guvernamentale vor modifica prioritatile, ceea ce poate duce la falimentarea anumitor firme.

Legile apar in doua moduri: legislatia guvernamentala (legi create de politicieni) si jurisprudenta, reprezentand legea interpretata de judecatori. Politicienii pot fi influentati prin petitii si argumente motivate; este ceea ce se numeste lobby. Jurisprudenta poate fi apelata de partile implicate, dar e mai greu de influentat. Uneori, legea internationala poate avea influent e puternice asupra afacerilor, in functie de localizarea firmei. De exemplu, legea europeana (UE) trebuie sa fie aprobata de guvernele nationale ale statelor membre. Dar, conform schimbarilor recente, legea UE inlocuieste legea nationala, deci ea poate fi practic impusa statelor membre. Asta face ca ea sa fie greu de controlat sau influentat.

(sursa Revista de Marketing dinamic si Excelenta in Vanzari)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: