Idei de afaceri: Sofer la comanda

Ati baut cateva pahare intr-un restaurant sau la o petrecere si acum, evident, nu va mai puteti urca la volan. Sa ajungeti acasa n-ar fi o problema (luati un taxi), dar ce se intampla cu masina dvs.? Nu vreti s-o lasati intr-un loc strain, plus ca a doua zi dimineata aveti nevoie de ea.

O asemenea situatie, deloc rara, a creat o oportunitate pentru un serviciu inedit: sofer la comanda. Concret, dati un telefon la o firma specializata si in 15-20 de minute la fata locului soseste un angajat al firmei, conducand o mini-motocicleta. Acesta isi pliaza motocicleta, o introduce in portbagajul masinii dvs., apoi se urca la volan si va conduce la domiciliu, cu dvs. pe post de pasager. Acolo incaseaza costul prestatiei, isi scoate vehiculul din portbagaj si se intoarce la firma sau merge sa onoreze o alta comanda.

Avantajele dvs.? Ati ajuns in siguranta acasa, masina la fel, nu ati riscat nici un moment un incident nedorit cu Politia si totul v-a costat doar putin mai mult decat o cursa obisnuita cu taxiul. Serviciul acesta este inca rar in Romania, dar in timp se va dezvolta probabil, urmand modelul occidental. Un model pe care vi-l prezentam in continuare.

Exemplul german

Telefonul suna din 10 in 10 minute. Unde? In biroul de 20 mp al firmei City Floh din Frankfurt, Gemania. „City Floh, buna seara!”, raspunde Michael Rexroth, patronul firmei si cel care asigura si functia de dispecer.

La capatul celalalt al firului, un client doreste sa apeleze la serviciile firmei si sa comande un sofer. Numele barului? Adresa? Numarul de telefon? Destinatia ulterioara? – dupa ce primeste si isi noteaza raspunsurile la aceste intrebari, Michael transmite datele prin telefonul mobil unuia dintre colaboratorii sai aflati deja in trafic.

Respectivii colaboratori sunt de obicei studenti, fara obligatii, care doresc sa faca un ban seara si noaptea, cand oricum au timp liber. Ei trebuie sa se prezinte la sediul City Floh la ora 21.00 si sa-si ia in primire mini-motocicletele, proprietatea firmei, urmand sa se raspandeasca apoi in diverse zone din oras, bineinteles in cele cu o densitate mare de baruri si restaurante. Astfel, in momentul in care primesc un apel de la centrala, sunt sanse mari ca ei sa se afle la o distanta de doar cateva minute de client.

Serviciul este, ca urmare, foarte rapid si asta creeaza o impresie foarte buna. In total sunt sapte motociclete si cca 30 de colaboratori. Evident, nu lucreaza toti odata, ci in functie de un orar pe zile stabilit de comun acord (unii, de exemplu, nu pot veni decat in weekend). Faptul ca sunt mai multi permite gasirea rapida a unui inlocuitor in cazul in care unul dintre ei, din diverse motive, nu mai poate respecta programarea.

In medie, intr-o noapte se primesc 12 apeluri, cu o crestere semnificativa in weekend – cca 20 de comenzi. Serviciul este disponibil pana la ora 5.00 dimineata si deseori el este comandat inca de seara: clientul suna la ora 18.00, de exemplu, si spune ca va avea nevoie de un sofer la ora 3.00, la restaurantul X.

Tariful se compune dintr-o suma fixa, de 7,5 euro, si dintr-o suma variabila, de 1,5 euro pentru fiecare kilometru parcurs cu masina clientului pana la destinatie. Si cum in medie o cursa are in jur de 12 km, rezulta ca, per total, serviciul costa cam 25 de euro. 25 de euro pentru a ajunge cu bine acasa, tu si masina, dupa o petrecere la care ai putut sa te distrezi in voie, fara restrictii la bautura, este un pret chiar foarte rezonabil.

De ce nu si in Romania?

Daca doriti sa demarati o afacere similara in Romania, trebuie sa fiti atent la urmatoarele patru aspecte:

1. Calitatea colaboratorilor.
Ii alegeti in functie de prima impresie pe care v-o fac si de abilitatile lor de soferi. In legatura cu cel dintai criteriu, clientii nu vor avea timp sa afle ce fel de oameni sunt cu adevarat cei trimisi sa presteze serviciul (si, de altfel, nici nu ii va interesa acest lucru), de aceea vor judeca firma dvs. si afacerea in ansamblu prin prisma impresiei pe care le-o creeaza colaboratorii respectivi.

Iar legat de abilitatile de soferi, testul e foarte simpla: urcati-va in masina cu ei (in masina dvs., ca sa fie una noua pentru ei!) si faceti o cursa de cativa kilometri. Daca nu va simtiti confortabil sau macar in siguranta, refuzati sa ii angajati.

Idei de afaceri: Sofer la comanda

2. Curatenia mini-motocicletelor.
Acestea trebuie sa fie impecabile din acest punct de vedere. Desigur, cateodata mai ploua, mai e praf sau chiar noroi, dar asta nu inseamna ca trebuie sa va prezentati la client cu un vehicul care pare ca nu a mai fost curatat de saptamani.

Plus ca nu va permiteti sa puneti in portbagajul masinii clientului o motocicleta murdara (oricum, este bine ca fiecare motocicleta sa fie prevazuta si cu o folie de plastic care sa poata fi intinsa in portbagaj, pentru protectie, mai ales daca afara ploua sau a plouat). Recomandarea aceasta legata de curatenie se aplica si tinutei de lucru: combinezon, casca, incaltaminte.

Idei de afaceri: Sofer la comanda

3. Asigurarea.
Spuneti de la bun inceput clientului ca eventualele pagube ale masinii lui vor trebui acoperite de propria lui asigurare. Bineinteles, la orele foarte matinale cand au loc cursele, strazile sunt libere si e putin probabil sa se intample accidente, dar e bine sa va asigurati ca lucrurile sunt clare de la inceput.

4. Perioada de start.
Nu va descurajati daca numarul comenzilor nu este foarte mare in perioada de inceput. Serviciul este nou, este inedit si are nevoie de timp pentru a fi cunoscut. Multi soferi, nestiind de existenta lui, se abtin sa bea la petreceri, dar ei toti ar putea deveni clienti daca ar sti ca au o alternativa si inca una deloc costisitoare.

Legat tot de perioada de start, amplasamentul sediului firmei nu are nici o importanta, pentru ca nu veti intra deloc in contact direct cu clientii. Afacerea o puteti conduce, asadar, de la propriul domiciliu, dar trebuie sa existe totusi o boxa sau un balcon mai larg pentru depozitarea mini-motocicletelor.

Exact, un balcon mai larg este suficient pentru depozitarea a 6-8 mini-motociclete cum sunt cele produse si comercializate de firma italiana Di Blasi (www.diblasi.it). Acestea au avantajul ca se pliaza si ocupa un spatiu de 80 x 33 x 60 cm. Si nici greutatea lor nu creeaza probleme – 30 kg bucata – astfel incat pot fi transportate ca un geamantan ceva mai greu, cale de cateva etaje. In plus, sunt fiabile, confortabile si consuma putin: 2-3 litri de benzina la suta de km, la o capacitate a rezervorului de 3 litri. Viteza maxima este de 45 km/h, iar pretul de cca 1.600 de euro.

O varianta demna de luat in calcul este dotarea colaboratorilor cu biciclete. Investitia initiala scade considerabil, iar promptitudinea serviciului nu are foarte mult de suferit: timpul in care soseste soferul la client creste cu doar 15-20%, dar, important, nu se mai consuma benzina si este eliminata si poluarea fonica.

(sursa Revista Omului de Afaceri)

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: