Mariti-va profitul ocupandu-va de “personalitatea” firmei

„Unul dintre lucrurile cu care ma pot lauda catre clienti este ca la noi angajatii nu se rotesc permanent“, spune directoarea unei mari firme americane de marketing si comunicare. „In cele mai multe agentii, un angajat este anul acesta aici, iar anul viitor in cu totul alta firma.“ Clientilor le place sa lucreze cu persoane pe care le cunosc deja si detesta sa treaca de la un angajat la altul.

Nu uitati ca orice firma are nevoie de un regulament de ordine interioara, conform legislatiei in vigoare.

In acest context, un element esential pentru cultura organizationala este flexibilitatea.

Prin aceasta se intelege o toleranta mare fata de sensibilitatile angajatilor. Desigur, atunci cand un angajat are un parinte sau un copil bolnav isi ia liber, dar ce te faci daca are un caine bolnav!? Se pot gasi solutii astfel incat angajatul sa isi ia cateva ore libere sau sa recupereze timpul petrecut acasa alaturi de animalul preferat. Sunt angajati care mai au si alte activitati pe langa cea din cadrul companiei. Fie ca este vorba despre oameni care canta la diverse instrumente, fie ca tin cursuri la licee sau universitati, este bine sa le permiteti – cu anumite limite, desigur – sa isi desfasoare aceste activitati. Ganditi-va ca ei sunt foarte multumiti, ca aveti niste angajati policalificati cu care va puteti lauda catre clienti si ca orice alta activitate a angajatilor poate aduce la un moment dat un beneficiu concret (de la recrutare de persoanl in universitati si pana la contacte in lumea iubitorilor de animale de companie).

Toleranta si ingaduinta va vor permite sa negociati altfel cu ei orele suplimentare, maririle de salariu si eventualele transferuri.

Cum puteti avea angajati mai competenti, mai motivati si mai fideli?

“Dictatura“ este dusmanul creativitatii

Faptul ca o cultura organizationala se bazeaza pe caldura si intelegere umana nu inseamna ca este marcata de lipsa de profesionalism, dimpotriva – angajatii simt nevoia sa isi faca datoria cat mai bine, ca rasplata pentru felul in care sunt tratati.

Comportamentul angajatilor din firma dvs. reflecta cultura acesteia, dar ca patron sau manager general dvs. sunteti responsabil pentru stabilirea si „administrarea“ culturii organizationale. Cea mai mare amenintare pentru o cultura orientata catre cresterea economica este ca ierarhia si politica sa fie perpetuate in detrimentul colaborarii si inovarii. Intreprinzatorii tind sa fie niste oameni foarte hotarati; daca insa aceasta forta devine exagerata, orice manager se poate transforma usor intr-un mic dictator.

Culturile dictatoriale nu sunt productive pentru ca ingradesc creativitatea. Si in contextul unei concurente crescande si al unui ciclu de viata al produselor tot mai redus, trebuie incurajata o cultura care sprijina independenta angajatilor.

Gasiti timp in intalnirile cu angajatii si pentru discutarea culturii intreprinderii si a problemelor oamenilor. Nu va bazati pe memorii, pentru ca acestea nu pot inlocui dialogul interactiv.
Deseori se intampla ca angajatorii sa le ceara angajatilor sa lucreze mai eficient, dar nu le ofera si parghiile care sa le permita acest lucru. Daca le cereti angajatilor sa scada costurile, trebuie sa le dati informatii cu privire la lichiditati, venituri si cheltuieli, astfel incat sa inteleaga necesitatea acestei masuri.

Cultura ca valoare adaugata la produs

Sa luam exemplul unei firme americane care activeaza in domeniul I.T., mai exact vinde computere, software si accesorii. Cat se poate de banal. Dar, in vreme ce majoritatea firmelor din domeniu se atrofiaza incet si sigur, aceasta firma creste neincetat inca din prima zi. Ceea ce face ca aceasta companie sa se distinga din multime este cultura organizationala care le permite angajatilor sa ia decizii si descurajeaza excesul de autoritate.
Iata care sunt elementele-cheie ale unei astfel de culturi organizationale: creativitate, flexibilitate, imputernicirea angajatilor, masurarea rezultatelor, colaborarea, echilibrul si motivarea prin scopuri precise.

Singura metoda de a invinge concurenta in afacerile cu bunuri de consum, asa cum au devenit calculatoarele, este sa adaugati produselor o valoare umana. Felul in care angajatii sunt tratati in interiorul firmei se reflecta in felul in care acestia ii trateaza la randul lor pe clienti.

Managerii nu trebuie sa se astepte ca angajatii sa sara din papuci numai pentru ca ei le-au dat ceva de facut. Ierarhia nu lipseste si este respectata, doar ca nu este o ierarhie clasica de tipul „comanda si control“. Managerii ii sustin pe oameni, sunt la baza, si nu in varf si le dau raportul angajatilor de masurile luate.

Cand clientii intra in birourile firmei dvs. trebuie sa intalneasca fete vesele, de oameni multumiti, zambitori si pe masura de profesionisti.

Daca puneti la punct o cultura organizationala puternica, menita sa ii faca pe oameni sa se simta bine la locul de munca si sa stie cum sa ia decizii corecte, rasplata este inestimabila: linistea dvs. psihica. Renuntand dvs. insiva la control, dezvoltati autocontrolul firmei. Aceasta inseamna ca nu trebuie sa fiti acolo in fiecare minutel, va puteti lua un concediu sau puteti participa la o conferinta fara sa muriti de ingrijorare ca firma se duce de rapa in tip ce nu sunteti la birou.

Un lucru sa tineti minte pentru reusita oricarei tentative de a institui o anumita cultura organizationala in firma dvs.: indiferent de valorile pe care doriti sa le promovati, asigurati-va ca sunteti cel mai bun exemplu de urmat pentru angajati.

(sursa Revista de Afaceri, Bani si Profit)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: